Gazdaság
Ukrajnában a szójababtermelés jelentős része génmódosított lehet
OkosHír: Számos alkalommal felmerült az Ukrajnából az Európai Unió piacaira kerülő mezőgazdasági termékek hatása. A kockázatok között szerepel a dömping és az ellenőrizetlenül beáramló génmódosított (GMO) növények kérdése.
Ukrajnában törvény tiltja a GMO-növények termesztését. Ugyanakkor a szabályozás érvényesítése nehézségekbe ütközik. A kijevi mezőgazdasági minisztérium sem rendelkezik pontos adatokkal az árnyéktermelés mértékéről, ami érinti az ország élelmiszerbiztonságát és az EU fogyasztóit is. Az EU-csatlakozásnak a közösségi normarendszernek való megfelelés is része kellene, hogy legyen, különösen az agrárium és a fogyasztóvédelem terén.
Nemzetközi források, köztük az USDA (az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériuma) és az Agroberichten Buitenland szerint Ukrajnában, bár a GMO-növények termesztése hivatalosan tiltott, a gyakorlatban a szójababtermelés akár 65 százaléka is génmódosított fajtákból származhat. A repce esetében ez az arány 10–12 százalékra tehető, és a kukoricánál is kimutatható a tiltott GMO-használat.
A termőterületekről nincs központi, egységes nyilvántartás. A meglévő adminisztrációs rendszerek legfeljebb Excel-táblázatok szintjén léteznek, külön a GMO-növényekre, az állatokra és az ilyen alapú élelmiszerekre vonatkozóan. Ezek pontossága, aktualitása és átláthatósága kérdéses.
A jelenlegi szabályozás alapja a 2007-es biosafety törvény, amely tiltja az engedély nélküli GMO-használatot, de a végrehajtás és a hatósági ellenőrzés nem megfelelő. A törvényi tiltás és a gyakorlat között eltérés van. 2023 augusztusában elfogadtak egy új törvényt, amely elvileg az EU-s szabályozáshoz igazodva online nyilvántartásokat, címkézési határértékeket, szankciókat és GMO-zónákat vezetne be.
Ennek a törvénynek az érvénybe lépése 2026 szeptemberére lett halasztva. A probléma a gazdálkodók gyakorlatában is gyökerezik. A kis- és közepes termelők számára a GMO-vetőmagok olcsósága és hozamnövelő hatása vonzó lehet, különösen egy háború sújtotta gazdaságban. A vetőmagpiac nagy része informális forrásból származik, és a fajták ellenőrzése nem megoldott.
Az exportőrök végeznek PCR-alapú GMO-teszteket a kikötői silókban, de ezek csak a kivitelre szánt áru minőségét vizsgálják. A belföldi piacra szánt termény, illetve a nem dokumentált termelés ellenőrzése nem megoldott.
Az ukrán GMO-helyzet kihívásokat vet fel. Az európai közösség részévé válni kívánó országnak rendezetten és ellenőrizhető módon kellene használnia a termőföldet. A 2023-as törvény önmagában nem elég, a végrehajtást kell megvalósítani, a nyilvántartásokat digitalizálni, és a GMO-használatot átláthatóvá kell tenni.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Az eredeti cikk milyen nyelvi eszközökkel próbált hatni az olvasóra? Az eredeti cikk több helyen is érzelmileg befolyásoló nyelvezetet használt. Például a „veszélyeiről”, „meggyűlhet a bajunk”, „Ukrajna saját élelmiszerbiztonságát ássa alá” kifejezések negatív konnotációt hordoznak. A „dömping” szó használata is negatív felhangot ad a mezőgazdasági termékek beáramlásának.
- Voltak-e benne következtetésként tálalt feltételezések? Igen, a cikk több helyen is feltételezéseket fogalmaz meg következtetésként. Például: „Ezért övezte nagy várakozás a 2023 augusztusában elfogadott új törvényt, amely elvileg az EU-s szabályozáshoz igazodva online nyilvántartásokat, címkézési határértékeket, szankciókat és GMO-zónákat vezetne be.” Itt a „elvileg” szócska arra utal, hogy a törvény hatékonysága kérdéses, de a cikk ezt tényként kezeli.
- A cikkben tett állítások megfelelnek-e a valóságnak? A cikkben szereplő állítások valóságtartalmát nehéz teljes mértékben ellenőrizni, mivel sok információ nem nyilvános vagy nehezen hozzáférhető. A nemzetközi forrásokra való hivatkozás (USDA, Agroberichten Buitenland) növeli a cikk hitelességét, de a pontos adatok és statisztikák forrását nem részletezi.
- Milyen konklúzióra lehet következtetni a cikkben leírtakból? A cikk konklúziója, hogy az ukrán GMO-helyzet rendszerszintű kihívást jelent, és az EU-csatlakozás előtt átláthatóvá kell tenni a GMO-használatot. Ellenkező esetben az ukrán agrárium uniós integrációja problémákat okozhat.
- Milyen hatással lehet ez az esemény a magyar közéletre? Az ukrán mezőgazdasági termékekkel kapcsolatos problémák, különösen a GMO-tartalom kérdése, érzékenyen érintheti a magyar gazdákat és fogyasztókat. A téma politikai vitákat is generálhat, különösen az élelmiszerbiztonság és a mezőgazdasági támogatások kapcsán.
Gazdaság
A Víziközmű-fejlesztési és Ellentételezési Alap és a csőrekonstrukciók Magyarországon
OkosHír: Magyarországon a víziközmű-hálózatba táplált víz mintegy 20 százaléka veszteségként jelentkezik a statisztikák szerint. Egyes víziközmű-szolgáltatóknál ez az arány megközelíti az 50 százalékot. A helyzet kezelésére 2024-ben létrehozták a Víziközmű-fejlesztési és Ellentételezési Alapot, amelybe a magasabb bevételű társaságok befizetnek, míg az alacsonyabb bevételűek támogatást kapnak. Az Energiaügyi Minisztérium meghatározza, hogy az egyes vállalatoknak mekkora összeget kell a víziközművek fenntartására és az infrastruktúra javítására fordítaniuk.
A kormány 2024-ben rekonstrukciós programot hirdetett. Az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint 2024-ben 100 milliárd forintot fordítottak csőrekonstrukcióra, amelyből összesen 800 kilométer vezetéket újítottak fel. Ez az előző, 2023-as évben felújított 163 kilométerhez képest növekedést jelent.
A 94 ezer kilométer hosszú ivóvízhálózatból mintegy 40 ezer kilométer igényel felújítást. V. Németh Zsolt államtitkár a program meghirdetésekor azt nyilatkozta, hogy évente akár 1200-1500 kilométernyi csőszakasz is megújulhat. Az első évben, 2024-ben, a kitűzött cél mintegy fele-kétharmada valósult meg.
A jelenlegi éves 800 kilométeres felújítási ütemmel számolva a 40 ezer kilométeres felújítási igény teljesítése mintegy 50 évet venne igénybe, ami nem veszi figyelembe az időközben elöregedő vezetékeket. Összehasonlításképp, a 2023-as 163 kilométeres éves tempóval ez az időtartam körülbelül 280 év lenne.
A program bejelentésekor uniós forrásokkal is számolt a kormány, különösen a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) keretéből. Egy sajtóorgánum információi szerint ezek a források a jelenlegi állás szerint nem várhatók.
A minisztérium egy sajtóorgánum megkeresésére válaszolva közölte, hogy az aktuális évben „több mint százmilliárd forintot” fordítanak a rekonstrukcióra. A tervek szerint éves szinten mintegy 1000 kilométer hálózat megújításának forrásául a Gördülő Fejlesztési Tervekben megadott és a Víziközmű-fejlesztési és Ellentételezési Alap erre fordítható része, valamint a KEHOP források szolgálnak. A minisztérium válaszának egy sajtóorgánum általi értelmezése szerint a kormány jelenleg nem számol az RRF-pénzekkel.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk narratívája és célja: Az eredeti cikk a magyarországi víziközmű-hálózat elavultságát és a felújítási programok lassú ütemét kívánja bemutatni. Célja, hogy felhívja a figyelmet a jelentős veszteségekre, a felújítási igény nagyságára, és arra, hogy a kormány által bejelentett programok ellenére a probléma megoldása hosszú évtizedeket vehet igénybe. A szöveg egyfajta kritikai hangnemet üt meg, hangsúlyozva a kitűzött célok és a tényleges megvalósulás közötti eltéréseket, valamint a külső források (EU RRF) bizonytalanságát, ami aggodalmat kelthet az olvasóban a program sikerével kapcsolatban.
Főbb manipulatív eszközök:
- Érzelmileg túlfűtött vagy szuggesztív kifejezések: Az „igen nagy növekedés” kifejezés, bár ténybeli összehasonlításra utal, szubjektív értékelést tartalmaz. A „szorul rekonstrukcióra” megfogalmazás, bár gyakori, kissé drámaibb, mint a „rekonstrukcióra van szüksége” vagy „felújítást igényel”.
- Implikált következtetések: Az „és akkor nem számoltunk az időközben elöregedő vezetékekkel” mondat egy retorikai eszköz, amely a számítások hiányosságára hívja fel a figyelmet, ezzel erősítve a program elégtelenségéről szóló narratívát. Bár tartalmilag releváns, a megfogalmazás célja a negatív kilátások hangsúlyozása.
- Feltételezések tényként kezelése vagy erős megfogalmazás: Az „RRF pénzeit jelen állás szerint nem fogjuk megkapni” kijelentés túl kategorikus. Bár a források beérkezése bizonytalan, a „nem fogjuk megkapni” véglegesebbnek hangzik, mint a „nem várható a beérkezésük” vagy „bizonytalan a beérkezésük”.
- Sajtóorgánum értelmezésének tényként való bemutatása: Az utolsó mondat („A válasz alapján úgy tűnik, hogy az RRF-pénzekkel jelenleg a kormány sem számol.”) az eredeti sajtóorgánum következtetése a minisztériumi válaszból, nem pedig a minisztérium közvetlen állítása. Ezt az értelmezést az eredeti cikk nem különítette el egyértelműen a tényszerű közléstől.
A téma társadalmi relevanciája: A víziközmű-hálózat állapota alapvető közegészségügyi és környezetvédelmi kérdés, amely közvetlenül érinti a lakosság ivóvízellátásának biztonságát és minőségét. A jelentős vízelvesztés nemcsak gazdasági veszteséget jelent, hanem a vízkészletek pazarlását is, ami különösen fontos a klímaváltozás és a vízhiány kockázatának növekedése idején. A felújítási programok üteme és finanszírozása, az EU-s források felhasználása vagy elmaradása kiemelt közpolitikai téma, amely befolyásolja a szolgáltatások árát, minőségét és hosszú távú fenntarthatóságát.
Gazdaság
A 4iG stratégiai megállapodásokat írt alá az Egyesült Arab Emírségekkel
OkosHír: A 4iG elnöke, Jászai Gellért is részt vett Mohammed bin Zájed Ál Nahján sejk, az Egyesült Arab Emírségek elnökének budapesti látogatásán, ahol stratégiai megállapodásokat írtak alá. Jászai Gellért a találkozón kormányközi rendkívüli és meghatalmazott nemzetközi üzleti kapcsolatokért felelős nagykövetként volt jelen.
A két ország között összesen 14 szándéknyilatkozat jött létre: 5 kormányközi (G2G), 3 kormányzati-üzleti (B2G), valamint 6 üzleti (B2B) megállapodás.
A 4iG nevében Jászai Gellért stratégiai együttműködési megállapodást írt alá Khaldoon Al Mubarakkal, a Mubadala befektetési vállalat vezérigazgatójával, valamint Hatem Dowidarral, az e& távközlési csoport vezetőjével.
Jászai Gellért a LinkedInen közzétett bejegyzésében a látogatást történelmi jelentőségűnek nevezte, amely új fejezetet nyitott Magyarország és az Egyesült Arab Emírségek közötti kapcsolatokban. Hozzátette, hogy az esemény lehetőségeket teremtett a 4iG Csoport és más magyar szereplők számára, hogy kapcsolatba lépjenek kormányzati és vállalati szereplőkkel stratégiai jelentőségű területeken.
További három szándéknyilatkozatot a 4iG Space and Defence Technologies írt alá az EDGE Csoporttal, amelyet Faisal Al Bannai, a vállalat elnöke képviselt. A megállapodások célja a védelmi ipari innováció és a technológiai képességfejlesztés elősegítése a két ország közötti jövőbeli együttműködés keretében.
Korábbi információk szerint Tiborcz István és Orbán Ráhel Mohamed Alabbarral, egy Egyesült Arab Emírségekből származó cég vezetőjével találkozott a Parlamentnél. Mohamed Alabbar az Eagle Hills nevű cég tulajdonosa, amely a Rákosrendezőn tervezett projektért felel.
Mohamed Alabbar a sejk magyarországi látogatására érkezett hivatalos delegáció tagja volt, amely üzletembereket is magában foglalt.
A látogatás során Orbán Viktor miniszterelnök és Sulyok Tamás köztársasági elnök is találkozott Mohammed bin Zájed Ál Nahján sejkel.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk narratívája és célja: Az eredeti cikk a 4iG és az Egyesült Arab Emírségek közötti stratégiai megállapodásokról szóló hírt használja fel arra, hogy a hivatalos állami látogatást és az üzleti tranzakciókat összekapcsolja politikai és gazdasági szempontból érzékeny szereplőkkel (Tiborcz István, Orbán Ráhel) és vitatott projektekkel (Rákosrendező, „mini-Dubaj”). A cikk célja valószínűsíthetően az, hogy kérdéseket vessen fel az átláthatósággal és a befolyással kapcsolatban, és kritikus hangot üssön meg az említett személyek és projektek vonatkozásában.
Főbb manipulatív eszközök:
- Implikáció és sugallás: A cikk közvetlen bizonyítékok nélkül sugall összefüggéseket. Például a Tiborcz István és Orbán Ráhel találkozójának beemelése a 4iG megállapodásai közé, majd a „mini-Dubaj” projekt említése, anélkül, hogy egyértelműen összekötné a sejk látogatását és a 4iG üzleteit Tiborczék találkozójával, egyfajta „asszociációs bűntudat” elvét alkalmazza.
- Szerkesztőségi interakciók beemelése: Az „Alabbarral való találkozóról küldtünk kérdéseket Tiborcz központi cégének is, azonban a BDPST közölte, hogy a jövőben nem kívánnak reagálni a 444-nek.” mondat beillesztése nem tényközlő, hanem a médium és az érintett cég közötti interakciót írja le. Ez az olvasóban azt a benyomást keltheti, hogy az érintettek titkolnak valamit, vagy elzárkóznak a sajtó elől, ami negatív megítélést eredményez.
- Személyeskedő és informalitást sugalló megfogalmazás: A „Tiborcz István és Orbán Ráhel … sétálgatott a Parlamentnél” kifejezés a „sétálgatott” szóval informalitást vagy a titokzatosságot sugallhat egy hivatalos delegáció tagjával való találkozó kapcsán, ami eltér a tárgyilagos, hivatalos események leírásától.
Hiányzó kontextus és tényszerűség: A cikk nem tisztázza egyértelműen Mohamed Alabbar pontos szerepét és a Tiborcz-Orbán Ráhel találkozó célját a sejk hivatalos látogatásának kontextusában. Bár megemlíti, hogy Alabbar a delegáció tagja volt, a találkozó természetéről és tartalmáról nem ad konkrét információt, így az olvasó számára homályban marad a relevanciája. A „mini-Dubaj” projekt státuszáról is csak annyit ír, hogy „építette volna”, ami nem ad pontos tájékoztatást a projekt aktuális helyzetéről vagy az esetleges változásokról.
A téma társadalmi relevanciája: Az Egyesült Arab Emírségekkel kötött stratégiai megállapodások gazdasági és diplomáciai szempontból is jelentősek lehetnek Magyarország számára, befolyásolva a gazdasági növekedést és a nemzetközi kapcsolatokat. Ugyanakkor a kormányközeli szereplők és a vitatott projektek (mint a Rákosrendező beépítése) megjelenése az ilyen magas szintű tárgyalások kontextusában rendszeresen felveti az átláthatóság, a lobbiérdekek és az állami érdekek képviseletének kérdéseit a közéletben. A cikk ezeket a társadalmi vitákat érinti, anélkül, hogy explicit módon állást foglalna.
-
Közélet3 napja
Állami kiadások Novák Katalin ruhatárára: 32,5 millió forint
-
Közélet2 napja
Somogyi Polgári Piknik: Fideszes képviselők, Bede és Bayer Zsolt is résztvesznek
-
Belföld3 napja
Miniszterelnöki reakció a kárpátaljai templomgyújtogatásra
-
Belföld3 napja
Miniszteri és államtitkári fizetések emelkedtek július 1-jétől
-
Belföld1 napja
Menczer Tamás: „Ha Brüsszel hallgat Sebestyén József agyonverésével kapcsolatban, bűntárssá válik”
-
Közélet3 napja
Lázár János online formában folytatja a Lázárinfót szeptemberig
-
Külföld2 napja
Julija Szviridenko lett Ukrajna új miniszterelnöke
-
Hírek1 napja
A német kancellár egyeztetett az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság vezetőivel