Kultúra
Életrajzi film készült Sylvester Stewartról, aki nem vett részt a produkcióban
OkosHír: Életrajzi film jelent meg Sylvester Stewartról, művésznevén Sly-ról, anélkül, hogy ő maga megszólalt volna a produkcióban. Stewart az 1960-as évek végén vált ismertté, és az 1969-es Woodstocki Fesztiválon is játszották szerzeményeit.
Az 1967-es „Dance to the Music” című száma hozta meg számára az ismertséget a funky-soul stílusban. A cikk szerint ezt követően problémák jelentkeztek az életében, beleértve a kokainfogyasztást és a törvényszegéseket, melyek adósságokhoz és pénzügyi nehézségekhez vezettek. A cikk szerint jelenleg egy lakókocsiban él.
A cikkben az is szerepel, hogy Stewart problémáiban saját gyengesége is szerepet játszott, de a kábítószer-terjesztők is felelősek a kialakult helyzetért. A filmzene állítólag bizonyítja Stewart zenei tehetségét és sokoldalúságát.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk több ponton is érzelmi töltettel próbál hatni az olvasóra. A „nem fogható hadra” kifejezés például egy leegyszerűsítő és negatív megközelítést alkalmaz Stewart állapotára. A „viharvert lakókocsiban tengődik” megfogalmazás pedig szentimentális képet fest a jelenlegi helyzetéről, ami befolyásolhatja az olvasó véleményét.
A cikkben az a kijelentés, miszerint a kábítószer-kereskedők a „főbűnösök”, egy feltételezés, ami nem feltétlenül tükrözi a teljes valóságot, hiszen Stewart saját döntései is szerepet játszottak a helyzet kialakulásában. A filmzene minőségére vonatkozó állítás szintén szubjektív véleményt tükröz, és nem támasztja alá konkrét bizonyíték.
A cikk konklúziója, hogy a világ egy kiváló zenészt vesztett el, részben elfogult, mivel figyelmen kívül hagyja azokat a tényezőket, amelyek Stewart karrierjének hanyatlásához vezettek. A cikk hatása a magyar közéletre valószínűleg minimális, mivel egy külföldi zenészről szól, de felhívhatja a figyelmet a kábítószer-használat és a függőség problémáira.
Kultúra
A Kamaszok vezeti a Netflix első féléves sorozatnézettségét, a Squid Game a második és harmadik helyen
OkosHír: A Netflix közzétette első féléves globális nézettségi adatait. Eszerint a brit „Kamaszok” (Adolescence) című sorozat volt a legnézettebb, 145 millió indítással. A „Squid Game” második évada a második helyen végzett 117 millió indítással, míg a koreai sorozat harmadik évada, amely június végén jelent meg, négy nap alatt 72 millió indítást ért el.
Az adatok alapján a Netflix saját gyártású tartalmainak nézettségének közel felét a 2023-ban vagy korábban bemutatott filmek és sorozatok tették ki. A szolgáltató közlése szerint a brit sorozatok népszerűek a felhasználók körében. Példaként említik a „Missing You” (58 millió indítás), a „Black Mirror” hetedik évad (31 millió indítás) és a „Dept. Q” (25 millió indítás) nézettségi adatait.
A jelentés kitér arra is, hogy a kattintások több mint egyharmada nem angol nyelvű tartalomra érkezik, és a 25 legkedveltebb sorozatból 10 nem angol nyelvű. Népszerűek a dél-koreai és skandináv sorozatok, valamint a kolumbiai produkciók is jelentős nézettséget értek el.
A filmek közül a Jamie Foxx és Cameron Diaz főszereplésével készült „Back in Action” (Újra akcióban) 165 millió, a „STRAW” (A legutolsó csepp) 103 millió, és a „The Life List” (Álomlista) 96 millió indítással szerepelt a legjobban. A toplistára nem angol nyelvű filmek is felkerültek, mint például a német „Exterritorial” (Hatáskörön kívül), a mexikói „Contraataque” (Ellentámadás), vagy a holland „iHostage” (Túszdráma az Apple Store-ban).
Meghan hercegné „With love, Meghan” című sorozata a nézettségi listán a 383. helyen szerepelt, összesen 5,3 millió indítással. A Deadline értesülései szerint ez az adat alacsonynak számít egy Netflix saját gyártású sorozat esetében. Összehasonlításképpen, Meghan Markle korábbi sorozata, a 2011-ben indult „Suits” első évada 9,3 millió, második évada pedig 7,2 millió indítást ért el ugyanebben az időszakban a platformon. A „With Love, Meghan” második évadát az elsővel együtt vették fel, és várhatóan ősszel debütál, pontos időpont még nincs.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk narratívája és célja: Az eredeti cikk fő célja a Netflix első féléves nézettségi adatainak bemutatása, azonban erősen fókuszál Meghan Markle sorozatának alacsony nézettségére, és ezt a tényt arra használja fel, hogy negatív képet fessen a hercegnéről és munkájáról. A cikk narratívája nem csupán tájékoztatni akar, hanem szórakoztatni is, miközben megerősíti a Meghan Markle-lel szembeni kritikus, pejoratív hangvételt.
Főbb manipulatív eszközök: Az eredeti szöveg több manipulatív eszközt alkalmazott:
- Érzelmi és pejoratív kifejezések: Az „Arra viszont nem voltak túl sokan kíváncsiak, hogy Meghan hercegné milyen életmódtanácsokkal szolgál a pórnépnek” mondat a „pórnépnek” kifejezéssel lekicsinylő és szarkasztikus hangnemet üt meg, ami nem egyeztethető össze az objektív újságírással.
- Szubjektív minősítés és implicit ítélet: A „2025-ben ezzel a hercegné a 383. helyre kormányozta be a nézettségi listán a sorozatát, összesen 5,3 milliószor kattintottak rá, ami egy netflixes saját gyártású sorozatnál elég sovány adat, írja a Deadline” mondatban a „kormányozta be” kifejezés felelősséget és esetleges hozzá nem értést sugall, míg az „elég sovány adat” minősítés, bár a Deadline-nak tulajdonítja, az eredeti cikk kontextusában az olvasóban saját véleményként is rögzülhet.
- Kontextuson kívüli, elfogult idézet beemelése: A cikk részletesen idéz egy korábbi, a lap által írt kritikát Meghan Markle sorozatáról, amely Marie Antoinette-hez hasonlítja őt. Ez az idézet nem releváns a nézettségi adatok tényalapú bemutatásához, hanem kizárólag a hercegné lejáratását szolgálja, egy korábbi, erősen szubjektív véleményt visszhangozva.
- Sugalló összehasonlítás: A „Még Meghan ősrégi sorozatát, a 2011-ben indult Suitsot is többen nézték az első félévben a streamszolgáltatónál…” mondatban az „ősrégi” jelző és a „Még…is többen nézték” szerkezet a „With love, Meghan” sorozat kudarcát hivatott hangsúlyozni, sugallva a meglepetést vagy csalódást a gyenge teljesítmény miatt.
Hiányzó kontextus és tényszerűség: Bár a cikk számos nézettségi adatot közöl, hiányzik a kontextus ahhoz, hogy az olvasó objektíven értékelhesse Meghan Markle sorozatának teljesítményét. Nem adja meg például, hogy mi számít átlagos vagy tipikus nézettségnek egy új Netflix dokumentumsorozat esetében, vagy hogy más hasonló műfajú produkciók hogyan teljesítettek. Ezen információk hiányában az „elég sovány adat” minősítés megalapozatlan marad az olvasó számára, és csupán a cikk szubjektív véleményét tükrözi.
Bulvár
Az RTL 2004-es „Szerintem.” kampánya Gyémánt Penge díjat kapott
OkosHír: A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) idén ünnepli az Arany Penge díj 25. évfordulóját. Az évforduló alkalmából alapított Gyémánt Penge díjat az RTL Klub 2004 májusában bemutatott „Szerintem.” kampánya kapta.
A Gyémánt Penge díjjal az elmúlt 25 év egyik Grand Prix-díjas munkáját ismerték el.
A díj átvételekor elhangzott információk szerint a „Szerintem.” kampány eredetileg mozikampányként a csatornán látható filmek népszerűsítését célozta. A kampányban egy fiú egy gumicsirkével beszélt az általa kedvelt filmekről, műfajokra egyszerűsítve. A reklámkampány 2004 őszétől volt látható az RTL Klub promóciós és reklámblokkjaiban, majd nyomtatásban és közterületen is megjelent. 2005 januárjában az RTL egy filmes eseményt, az Aranycsirke díjátadót is megrendezte. A kreatív platformot 2005 decemberéig használta az RTL.
A spotsorozat nyelvezete és humora a 2000-es években újszerűnek számított. A „csirkés fiú” karaktere a gumicsirkével ismertté vált, és olyan szókapcsolatokat honosított meg a közbeszédben és a popkultúrában, mint a „partraszállós-csajozós, üldözős-cowboyos, tengeralattjárós, indiános-szamurájos- karatés, maffiás-vígjáték, tankos romantikus”, valamint a spotokban ismétlődő „Szerintem.” zárómondat.
A reklámfilm-sorozatot az Akció-NXS ügynökség készítette az RTL számára, Révész Zsuzsa akkori marketingkommunikációs osztályvezető megbízásából és Kolosi Péter akkori programigazgató (jelenleg az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese) támogatásával.
Révész Zsuzsa 2017-ben távozott az RTL-től, majd a ContentLab&Factory gyártócég, később pedig a Budapesti Metropolitan Egyetem kommunikációs feladatait látta el. 2024 őszén, 51 éves korában, gyilkosság következtében hunyt el. Halála érintette családját, barátait, a szakmát és egykori kollégáit. Az RTL Magyarország az ő emlékének ajánlotta a Gyémánt Penge díjat.
Kolosi Péter, az RTL tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese, az RTL Klub akkori programigazgatója az alábbiakat nyilatkozta: „2004-ben mindössze arról szerettünk volna egy kampányt csinálni, hogy milyen filmek futnak az RTL-en. Végül egy korszakos mém, egy reklámikon lett belőle, köszönhetően Révész Zsuzsának és Geszti Péternek. Az ő humorukat, ízlésüket, reklámstratégiai érzéküket dicséri, hogy ma is pontosan ugyanarra gondol mindenki, ha elhangzik az a szó, hogy «Szerintem.». Erre kevesen képesek, és nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy annak idején tőlük tanulhattam a marketing alapjait. Az, hogy ma is beszélünk róla, sokat elmond a kampány hatásáról.”
Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója a Gyémánt Penge díj átvétele után az alábbiakat nyilatkozta: „Ez a kampány akkoriban egy kicsit minden szabályt újraírt. Megmutatta, hogy a reklám nemcsak eladni tud, hanem túlmutat önmagán, közös nyelvet teremt és egy korszakot, a kereskedelmi televíziózás hőskorát határozza meg. Mind a kampány, mind pedig a Gyémánt Penge díj Kolosi Péter és Révész Zsuzsa érdeme. Ők voltak a kreatív és sok szempontból vakmerő motorjai ennek a sorozatnak. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy ez az ikonikus kampány most újra reflektorfénybe került.”
A kampány elemei, mint a „csirkés fiú” karaktere, a szövegek, a kanapé, a pulcsi és a gumicsirke, széles körben ismertté váltak. A „Szerintem.” kampány idején a hazai gumicsirkék eladási száma növekedett, ami a külföldi gyártó figyelmét is felkeltette.
Geszti Péter ügynöksége, az Akció-NXS próbaanyagként küldte az ötletet az RTL-nek. A próbavideóban Lisztóczky Attila, a kreatív ötlet kidolgozója szerepelt. Révész Zsuzsa, az RTL akkori kommunikációs osztályvezetője úgy döntött, hogy a kampányt a pilot szereplőjével és egyszerű díszletével rendeli meg az RTL.
Alkotók:
- Ügynökség: Akció-NXS (Geszti Péter, Herpay Kazi, Péter T. Slinn (Pepe), Lisztóczky Attila (Liszti), Fendrik Péter (Pupi))
- Megrendelő: RTL Magyarország (Révész Zsuzsa, Kolosi Péter)
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk célja: Az eredeti cikk elsődleges célja az RTL Klub „Szerintem.” kampányának és az azt készítő alkotók, különösen Révész Zsuzsa munkájának méltatása a Gyémánt Penge díj elnyerése kapcsán.
-
Közélet3 napja
Állami kiadások Novák Katalin ruhatárára: 32,5 millió forint
-
Közélet3 napja
Somogyi Polgári Piknik: Fideszes képviselők, Bede és Bayer Zsolt is résztvesznek
-
Belföld3 napja
Miniszterelnöki reakció a kárpátaljai templomgyújtogatásra
-
Belföld3 napja
Miniszteri és államtitkári fizetések emelkedtek július 1-jétől
-
Belföld2 napja
Menczer Tamás: „Ha Brüsszel hallgat Sebestyén József agyonverésével kapcsolatban, bűntárssá válik”
-
Közélet3 napja
Lázár János online formában folytatja a Lázárinfót szeptemberig
-
Külföld3 napja
Julija Szviridenko lett Ukrajna új miniszterelnöke
-
Közélet14 órája
Dömötör Csaba szerint Magyar Péter távol maradt az EP agrárbizottsági üléseiről