Kultúra
Az Örkény Színház interaktív Anyegin előadást mutat be
OkosHír: Az Örkény Színház stúdiószínházában a nézők a ruhatárban különböző színű karszalagok közül választhatnak. A karszalag színe határozza meg, hogy melyik csoportba tartoznak, és melyik munkatárs vezeti őket az előadás során.
Az előadás több helyszínen zajlik. A DJ tájékoztatja a közönséget, hogy a helyszínek kiválasztása a karszalag színétől függ.
Egy „kék” csoport az alagsorba vonul, ahol Patkós Márton narrátorként mutatja be a történetet. A helyszín egy átalakított üzemi terület, ahol a legszükségesebb kellékek jelzik a színpadi funkciót. Patkós chipsszel és sörrel kínálja a közönséget, és bevon egy önkéntest Lenszkij szerepére.
A „kék” csoport ezután a földszintre, majd az utcára megy, a Madách tér felé, és végül a színház melletti lakóház emeletén találja magát. A második jelenet helyszíne az Örkény Színház gazdasági osztálya, egy irodahelyiség, ahol Erdős Lili narrátorként és Tatjánaként szerepel. Tatjána levelének egy részletét a mosdóban adja elő, míg Ficza István Anyeginként kosarazza ki őt.
A következő jelenet egy másik irodahelyiségben játszódik, évekkel később. Erdős Lili házas Tatjanaként ül az íróasztal mögött. Ujvári Bors Anyeginként lép be a szobába, hogy szerelmet valljon, de Tatjána visszautasítja őt.
A csoportok a zárójelenetre térnek vissza a stúdiószínpadra. A hat színész a DJ zenéjére a közönséghez lép, és beszél nekik az érzéseikről és szándékaikról.
Dohy Balázs rendezése több helyszínen, csoportokra osztva mutatja be a történetet. A teljes kép a különböző variációk megtekintésével áll össze. A színészek más-más szerepekben lépnek fel a közönség előtt.
A színház nem színpadi tereiben szerzett benyomások is részei az előadásnak, például a gazdasági osztályon látható iratgyűjtők vagy egy hajléktalan látványa az utcán.
A bemutatón Galgóczy Árpádné köszönetet mondott az alkotóknak, amiért az előadás során férje műfordítását használták.
A nézők a szűk terekben az előadás részesévé válnak, és megtapasztalhatják, hogy őszintén megnyilatkozni nem egyszerű.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Az eredeti cikk helyenként érzelmileg túlfűtött nyelvezetet használt, például a szereplők jellemzésénél („kissé életunt”, „diáklányos törékenységével és bájával”). Ezek a kifejezések szubjektív véleményeket tükröznek, és befolyásolhatják az olvasó benyomásait.
- A cikk feltételezi, hogy a nézőben felmerülő kérdések és az előadás üzenete egyértelműen azonosak („Igyekezetüket figyelve a nézőben felvetődik: mintha azon kívánnának változtatni…”). Ez a feltételezés nem feltétlenül helytálló, mivel a nézők eltérő következtetéseket vonhatnak le.
- A cikkben leírtak valóságtartalma ellenőrizhető az Örkény Színház előadásának megtekintésével. Az előadás koncepciója és a helyszínek használata megfelel a leírásnak.
- A cikk konklúziója, hogy az előadás a klasszikus művek modern interpretációjának lehetőségét vizsgálja, és az interaktivitásra nyitott nézők számára különösen izgalmas lehet.
- Az előadás formabontó jellege és a közönség bevonása vitát válthat ki a színházi élményről és a klasszikus művek adaptációjáról a magyar közéletben.
(Forrás: demokrata.hu)
Kép: Örkény István Színház
Bulvár
Az RTL 2004-es „Szerintem.” kampánya Gyémánt Penge díjat kapott
OkosHír: A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) idén ünnepli az Arany Penge díj 25. évfordulóját. Az évforduló alkalmából alapított Gyémánt Penge díjat az RTL Klub 2004 májusában bemutatott „Szerintem.” kampánya kapta.
A Gyémánt Penge díjjal az elmúlt 25 év egyik Grand Prix-díjas munkáját ismerték el.
A díj átvételekor elhangzott információk szerint a „Szerintem.” kampány eredetileg mozikampányként a csatornán látható filmek népszerűsítését célozta. A kampányban egy fiú egy gumicsirkével beszélt az általa kedvelt filmekről, műfajokra egyszerűsítve. A reklámkampány 2004 őszétől volt látható az RTL Klub promóciós és reklámblokkjaiban, majd nyomtatásban és közterületen is megjelent. 2005 januárjában az RTL egy filmes eseményt, az Aranycsirke díjátadót is megrendezte. A kreatív platformot 2005 decemberéig használta az RTL.
A spotsorozat nyelvezete és humora a 2000-es években újszerűnek számított. A „csirkés fiú” karaktere a gumicsirkével ismertté vált, és olyan szókapcsolatokat honosított meg a közbeszédben és a popkultúrában, mint a „partraszállós-csajozós, üldözős-cowboyos, tengeralattjárós, indiános-szamurájos- karatés, maffiás-vígjáték, tankos romantikus”, valamint a spotokban ismétlődő „Szerintem.” zárómondat.
A reklámfilm-sorozatot az Akció-NXS ügynökség készítette az RTL számára, Révész Zsuzsa akkori marketingkommunikációs osztályvezető megbízásából és Kolosi Péter akkori programigazgató (jelenleg az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese) támogatásával.
Révész Zsuzsa 2017-ben távozott az RTL-től, majd a ContentLab&Factory gyártócég, később pedig a Budapesti Metropolitan Egyetem kommunikációs feladatait látta el. 2024 őszén, 51 éves korában, gyilkosság következtében hunyt el. Halála érintette családját, barátait, a szakmát és egykori kollégáit. Az RTL Magyarország az ő emlékének ajánlotta a Gyémánt Penge díjat.
Kolosi Péter, az RTL tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese, az RTL Klub akkori programigazgatója az alábbiakat nyilatkozta: „2004-ben mindössze arról szerettünk volna egy kampányt csinálni, hogy milyen filmek futnak az RTL-en. Végül egy korszakos mém, egy reklámikon lett belőle, köszönhetően Révész Zsuzsának és Geszti Péternek. Az ő humorukat, ízlésüket, reklámstratégiai érzéküket dicséri, hogy ma is pontosan ugyanarra gondol mindenki, ha elhangzik az a szó, hogy «Szerintem.». Erre kevesen képesek, és nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy annak idején tőlük tanulhattam a marketing alapjait. Az, hogy ma is beszélünk róla, sokat elmond a kampány hatásáról.”
Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója a Gyémánt Penge díj átvétele után az alábbiakat nyilatkozta: „Ez a kampány akkoriban egy kicsit minden szabályt újraírt. Megmutatta, hogy a reklám nemcsak eladni tud, hanem túlmutat önmagán, közös nyelvet teremt és egy korszakot, a kereskedelmi televíziózás hőskorát határozza meg. Mind a kampány, mind pedig a Gyémánt Penge díj Kolosi Péter és Révész Zsuzsa érdeme. Ők voltak a kreatív és sok szempontból vakmerő motorjai ennek a sorozatnak. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy ez az ikonikus kampány most újra reflektorfénybe került.”
A kampány elemei, mint a „csirkés fiú” karaktere, a szövegek, a kanapé, a pulcsi és a gumicsirke, széles körben ismertté váltak. A „Szerintem.” kampány idején a hazai gumicsirkék eladási száma növekedett, ami a külföldi gyártó figyelmét is felkeltette.
Geszti Péter ügynöksége, az Akció-NXS próbaanyagként küldte az ötletet az RTL-nek. A próbavideóban Lisztóczky Attila, a kreatív ötlet kidolgozója szerepelt. Révész Zsuzsa, az RTL akkori kommunikációs osztályvezetője úgy döntött, hogy a kampányt a pilot szereplőjével és egyszerű díszletével rendeli meg az RTL.
Alkotók:
- Ügynökség: Akció-NXS (Geszti Péter, Herpay Kazi, Péter T. Slinn (Pepe), Lisztóczky Attila (Liszti), Fendrik Péter (Pupi))
- Megrendelő: RTL Magyarország (Révész Zsuzsa, Kolosi Péter)
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk célja: Az eredeti cikk elsődleges célja az RTL Klub „Szerintem.” kampányának és az azt készítő alkotók, különösen Révész Zsuzsa munkájának méltatása a Gyémánt Penge díj elnyerése kapcsán.
Hírek
A CBS megszünteti Stephen Colbert esti showműsorát
OkosHír: A CBS televíziós csatorna bejelentette Stephen Colbert „The Late Show With Stephen Colbert” című műsorának megszüntetését. A produkció utolsó adása a tervek szerint jövő májusban lesz.
A CBS vezetése közleményében hangsúlyozta, hogy a döntés „tisztán üzleti okokra vezethető vissza”, és nincs köze a műsor teljesítményéhez, tartalmához vagy a CBS anyavállalatához, a Paramounthoz. Ez a bejelentés három nappal azt követően történt, hogy Stephen Colbert, a műsor vezetője, adásban „zsíros megvesztegetési pénznek” nevezte azt a 16 millió dolláros összeget, amelyet a CBS csatorna peren kívüli megállapodás keretében fizetett Donald Trump elnöknek. A kifizetésre azután került sor, hogy Trump pert indított egy, a „60 Minutes” című hírműsorban elhangzott interjú miatt. Colbert megjegyzése összefüggésbe hozható azzal, hogy a Paramount, a CBS anyavállalata, több milliárd dolláros fúzióra készül a Skydance filmstúdióval, amihez a Trump-adminisztráció versenyjogi jóváhagyása szükséges.
A késő esti showműsorok műfaja szélesebb körű válságot él át. A nézők egyre inkább a streaming platformok felé fordulnak a hagyományos kereskedelmi és kábelcsatornákról. Az amerikai médiatörténetben idén júniusban fordult elő először, hogy a felhasználók több tartalmat fogyasztottak streaming útján, mint hagyományos televízión keresztül. Az éjszakai showműsorok bevételei évek óta csökkenő tendenciát mutatnak: 2018 óta a hirdetési bevételek a felére estek vissza, 439 millió dollárról 220 millió dollárra. Az idei televíziós Emmy-gálán mindössze három díjat osztottak ki ebben a kategóriában, ami hat évvel korábban még kétszer ennyi volt; ez a jelenség a nevezések számának csökkenésével magyarázható.
Stephen Colbert tíz éve vezette a műsort, amelyet 2015-ben vett át David Lettermantől. Bár az első évad kihívásokkal teli volt, azóta a műsor a nézettségi verseny élén állt. Ennek ellenére a késő esti showműsorok műfaja folyamatosan hanyatlik. Az elmúlt években több ismert műsorvezető is elhagyta saját esti showműsorát, és a csatornák nem kerestek utódot, hanem megszüntették a programot. Például Trevor Noah és James Corden önként távozott, míg Conan O’Brian és Samantha Bee műsorai sem kaptak utódot.
A műfaj hanyatlása nem korlátozódik kizárólag a hagyományos televíziós és streaming platformok közötti különbségekre. A műsorvezetői monológgal, hírességek interjúival és élőzenekarral jellemezhető talkshow-k a domináns streaming platformokon is nehézségekkel küzdenek.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk narratívája és célja: Az eredeti cikk elsődleges célja egy olyan narratíva felépítése, amely összekapcsolja Stephen Colbert műsorának megszüntetését Colbert Donald Trump elnökkel szembeni kritikájával és a CBS anyavállalatának, a Paramountnak üzleti érdekeivel. Annak ellenére, hogy a CBS a döntést „tisztán üzleti” okokkal magyarázta, a cikk az időzítés (három nappal Colbert kommentje után) és a Paramount küszöbön álló fúziójának említésével szuggerálja az olvasó felé, hogy a hivatalos indoklás mögött más, potenciálisan politikai motivációk állhatnak. A cikk az olvasót a CBS állításainak megkérdőjelezésére ösztönzi, burkoltan politikai nyomásgyakorlásra vagy opportunizmusra utalva.
Főbb manipulatív eszközök: A cikk több manipulatív eszközt alkalmaz az olvasói vélemény befolyásolására:
- Szuggesztív nyelvezet: Az olyan kifejezések, mint a „sokkal felérő döntést”, „minden előzmény nélkül” vagy „nehéz ugyanis nem észrevenni”, érzelmileg túlfűtöttek és az olvasót egy bizonyos következtetés felé terelik. A „nem véletlenül kezdte annak hangsúlyozásával” közvetlenül megkérdőjelezi a CBS állításainak hitelességét.
- Eldöntött tényként való beállítás: Bár a cikk később említi a késő esti showműsorok műfajának általános válságát, az első bekezdésekben a megszüntetés okaként erősen sugallja a politikai összefüggést, mintegy eldöntött tényként kezelve azt, hogy a CBS indoklása pusztán ürügy.
- Szubjektív jellemzés: A „híresen és csípősen Trump-kritikus Colbert” megfogalmazás, bár leíró, szubjektív értékelést tartalmaz, amely erősíti a politikai motivációk narratíváját.
- Dramatizálás: A „plasztikus jel” vagy az „egyszerűen elfogytak a nevezők” túlzó, informális kifejezések, amelyek az objektivitás rovására mennek.
A téma társadalmi relevanciája: A cikk egyrészt rávilágít a hagyományos televíziós média, különösen a késő esti showműsorok műfajának folyamatos hanyatlására, amelyet a streaming szolgáltatások térnyerése okoz. Másrészt bemutatja a szórakoztatóipar és a politika közötti lehetséges összefonódásokat, különösen olyan esetekben, ahol egy médium üzleti érdekei (például fúzió versenyjogi jóváhagyása) ütközhetnek a politikai kommentár szabadságával. Ez a dinamika felveti a média függetlenségének és a politikai nyomásgyakorlásnak a kérdéseit egy olyan időszakban, amikor a médiatartalmak fogyasztása jelentősen átalakul.
Kép: Pexels
-
Közélet3 napja
Állami kiadások Novák Katalin ruhatárára: 32,5 millió forint
-
Közélet2 napja
Somogyi Polgári Piknik: Fideszes képviselők, Bede és Bayer Zsolt is résztvesznek
-
Belföld2 napja
Miniszterelnöki reakció a kárpátaljai templomgyújtogatásra
-
Belföld3 napja
Miniszteri és államtitkári fizetések emelkedtek július 1-jétől
-
Belföld1 napja
Menczer Tamás: „Ha Brüsszel hallgat Sebestyén József agyonverésével kapcsolatban, bűntárssá válik”
-
Közélet2 napja
Lázár János online formában folytatja a Lázárinfót szeptemberig
-
Külföld2 napja
Julija Szviridenko lett Ukrajna új miniszterelnöke
-
Hírek1 napja
A német kancellár egyeztetett az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság vezetőivel