Technológia és Tudomány
A Crew Dragon űrkapszula visszatért a Földre a Nemzetközi Űrállomásról
OkosHír: A Crew Dragon űrkapszula, amely a Crew-9 küldetés kétfős legénységét, valamint Butch Wilmore-t és Suni Williamst szállította, magyar idő szerint kedd reggel lecsatlakozott a Nemzetközi Űrállomásról (ISS) és megkezdte a visszatérést a Földre. Wilmore és Williams korábban a Boeing Starliner űrhajóval érkeztek az ISS-re, és a tervezettnél hosszabb időt töltöttek az űrben. A Space.com információi szerint a kapszula fedélzetén Williams és Wilmore mellett Nick Hague (amerikai) és Alekszandr Gorbunov (orosz) űrhajósok is utaztak, akik az előző küldetéssel érkeztek az ISS-re. A leválás magyar idő szerint reggel 6 óra körül történt. A tervek szerint a kapszula magyar idő szerint este 11 óra körül érkezett meg a Mexikói-öbölbe, a floridai partok közelében.
Williams és Wilmore tavaly júniusban indultak a Boeing Starliner első legénységgel végrehajtott küldetésére. A küldetést eredetileg nyolc naposra tervezték, azonban az űrállomásra vezető úton problémák merültek fel, beleértve héliumszivárgást, valamint manőverező hajtóművek és szelepek meghibásodását. A felmerült problémák miatt a küldetés időtartama a tervezettnél hosszabbra nyúlt.
A Starliner űrhajó tavaly szeptemberben tért vissza a Földre a személyzet nélkül. A NASA augusztusban döntött arról, hogy a Crew-9 legénységéből két űrhajóst kihagy, hogy Williams és Wilmore a SpaceX űrkapszulájával térhessenek vissza. A tervek szerint Williams és Wilmore ezt követően további hónapokat töltöttek az űrben, majd februárban tértek volna vissza a Földre.
Elon Musk az X-en (korábban Twitter) azt írta, hogy a lehető leghamarabb hazahozzák az űrhajósokat, és megjegyezte, hogy a korábbi kormányzat „ilyen sokáig az űrben hagyta őket”. Nem volt egyértelmű, hogy Musk mit értett a „lehető leggyorsabban” kifejezés alatt, mivel a visszatérés időpontja már korábban rögzítve volt. Wilmore a New York Times podcastjában elmondta, hogy a meghosszabbított tartózkodásuk időnként nehéz volt, de nem érezték úgy, hogy magukra hagyták volna őket.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Nyelvi eszközök: Az eredeti cikkben érzelmileg befolyásoló kifejezések és sugalmazó megfogalmazások voltak jelen, különösen Donald Trump és Elon Musk szerepeltetésekor. A cikk utalt arra, hogy Trump beavatkozása felesleges volt, mivel a megoldás már létezett.
- Feltételezések: A cikk feltételezte, hogy Musk megjegyzése a korábbi kormányzat hibáztatásáról indokolatlan volt, mivel a visszatérés időpontja már korábban rögzítve volt.
- Állítások valóságtartalma: A cikkben szereplő tények (küldetés időpontjai, problémák a Starlinerrel) valósnak tűnnek, de a kontextus és a hangsúlyozás befolyásolhatta az olvasó véleményét.
- Konklúzió: A cikk azt sugallta, hogy Trump és Musk beavatkozása inkább PR-fogás volt, mint valódi segítségnyújtás.
- Hatás a közéletre: Az esemény közvetlen hatása a magyar közéletre korlátozott, de a cikk stílusa és a szereplők bemutatása befolyásolhatja a politikai szereplők megítélését.
(Forrás: telex.hu)
Kép: NASA TV
Technológia és Tudomány
Škoda Octavia RS Combi teszt: Motor, teljesítmény és fogyasztás
OkosHír: A Škoda Octavia RS Combi tesztelése során a jármű egyes tulajdonságai eltértek a várakozásoktól. A tesztautóba gyárilag beépített „Sleep” csomag a hátsó ülések fejtámlájából kihajtható, oldalsó fejtámaszt nyújtó párnákat tartalmaz. Az autó motorja a Volkswagen-konszernből ismert 2.0 literes, négyhengeres, közvetlen befecskendezésű turbóbenzines (TSI) motor, melynek teljesítménye 265 lóerő és 370 Nm nyomaték. Az előző RS modell 245 lóerős volt.
A jármű hétfokozatú, dupla kuplungos (DSG) váltóval rendelkezik. A gyártó adatai szerint az autó 6,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h sebességre. Összehasonlításképpen, az Octavia első generációjának RS verziója, mely 1.8 literes, 180 lóerős turbómotorral és kézi váltóval volt szerelve, 8 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t, végsebessége pedig 231 km/h volt. Az aktuális modell végsebessége 250 km/h.
A teszt során a motor 4000/perc fordulatszámtól mutatott energikusabb húzást. A cikk szerint a motor hangja nem hangszórókból származik.
Az autó adaptív csillapítású futóművel van felszerelve. A futómű alapállásban komfortos rugózást biztosít, sport módban pedig a cikk szerint növeli a kanyarstabilitást.
A Škoda az RS modell első kerekei között elektromechanikus differenciálművet alkalmaz, melyet progresszív, sebességfüggő kormányzással kombináltak. A cikk szerint a rendszer meglepetés nélkül biztosítja a kanyarodási képességet, és autópályán is stabil.
A teszt során a turbós benzinmotor átlagosan 7,6 liter üzemanyagot fogyasztott 100 kilométerenként. Visszafogott sebességgel a fogyasztás 6 literre csökkenthető. A cikk szerint a teljesítmény kihasználása esetén a fogyasztás meghaladhatja a 10 liter/100 kilométert.
Az Octavia kombi csomagtere 640-1700 literes. A csomagtérbe rögzítőháló, alumíniumsínek és tárolórekeszek rendelhetők. Az első sportülések integrált fejtámlákkal rendelkeznek. A jobb első utasülésbe Isofix-konzolok is be vannak építve.
A cikk írásakor a Škoda Octavia RS kombi indulóára körülbelül 20,4 millió forint volt. A legolcsóbb Octavia 1.5 TSI motorral és hatfokozatú kézi váltóval körülbelül 11 millió forintba került.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Az eredeti cikk több helyen szubjektív véleményt fogalmaz meg tényként (pl. „gyönyörűen hangzó, mohó horkantásokat hallat”).
- Az eredeti cikkben feltételezésként kezelték, hogy a sportos autók gyártói mesterséges hanghatásokkal próbálják ellensúlyozni a zajkibocsátási előírásokat.
- A cikkben tett állítások a műszaki adatok és a fogyasztási értékek tekintetében valószínűleg megfelelnek a valóságnak, bár a szubjektív vélemények nem ellenőrizhetők.
- A cikkben leírtakból arra lehet következtetni, hogy a Škoda Octavia RS Combi egy sportos, de ugyanakkor praktikus családi autó.
- Az eseménynek nincs közvetlen hatása a magyar közéletre, de befolyásolhatja az autóvásárlási döntéseket.
(Forrás: telex.hu)
Kép: Motor1.com
Technológia és Tudomány
A Meta értesítést küldött az európai felhasználóknak az MI-modell fejlesztéséről
OkosHír: A Meta értesítést küldött európai felhasználóinak, mely szerint nyilvános tartalmaikat felhasználhatja egy új mesterséges intelligencia (MI) modell képzésére. Az értesítés a 18 éves vagy annál idősebb felhasználókat érinti. A Meta tájékoztatása szerint a felhasználható tartalmak körébe tartozhatnak például az Instagram-képaláírások, a Facebookon közzétett kommentek, valamint a Meta chatbotjával folytatott beszélgetések szövegei. A Meta az adatfelhasználást „jogos érdek” jogalapra hivatkozva tervezi megvalósítani.
A felhasználók tiltakozhatnak az adatfelhasználás ellen egy online űrlap kitöltésével. Az űrlap a Facebookon a „Beállítások és adatvédelem”, majd „Az adataid kezelésével kapcsolatos tudnivalók” menüpontokon keresztül érhető el. A sikeres tiltakozásról a Meta megerősítő e-mailt küld a felhasználó által megadott e-mail címre.
A Meta tájékoztatása szerint a tiltakozás ellenére a felhasználók személyes adatai továbbra is kezelhetők, amennyiben azok más felhasználók nyilvános tartalmaiban szerepelnek.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk hangvétele semleges, de feltételezi, hogy az olvasók többsége ellenzi a Meta adatfelhasználását. A cikk tényként közli, hogy a Facebook értesítést küldött az érintetteknek, és bemutatja a tiltakozás lehetőségét. A cikkben leírtak megfelelnek a valóságnak, amennyiben a Meta valóban kiküldte az értesítéseket és lehetővé teszi a tiltakozást. A cikk alapján arra lehet következtetni, hogy a Meta egyre nagyobb mértékben kívánja felhasználni a felhasználói adatokat MI-fejlesztésekhez, ami adatvédelmi aggályokat vet fel.
-
Hírek3 napja
Orbán Viktor és Hont András vitája az ÖT YouTube-csatornán
-
Hírek2 napja
Semjén Zsolt és Pintér Sándor törvényjavaslatot nyújtott be a tb-kiskönyv megszüntetéséről
-
Hírek3 napja
Apáti Bence cégei hirdetéseket vásároltak Kollár Kinga EP-beszédének témájában
-
Hírek18 órája
Hadházy Ákos a debreceni Nemzeti Oltóanyaggyárat látogatta meg
-
Hírek3 napja
Gulyás Gergely nyilatkozata az Elf Bar használatáról
-
Hírek11 órája
Felborult egy csónak Halásztelek magasságában
-
Külföld3 napja
Az orosz vizsgálat szerint Szerbia nem használt hangfegyvert a tüntetés feloszlatására
-
Hírek2 napja
A rendőrség megtiltotta Hadházy Ákos Erzsébet hídra tervezett tüntetését