Gazdaság
Villanyautók kora: Az akkumulátorárak zuhannak
Akkumulátorárak: Globális trendek
A BloombergNEF adatai szerint 2024-ben az akkumulátorcsomag átlagára 115 dollár/kWh-ra csökkent, ami 20%-os visszaesést jelent 2023-hoz képest. Az akkumulátorcellák átlagára még nagyobb mértékben, közel 30%-kal, 78 dollár/kWh-ra csökkent. Fontos megjegyezni, hogy ezek globális átlagok, és az árak országonként és felhasználási területenként jelentősen eltérhetnek.
A jelentés szerint 2022-es rövid emelkedés kivételével az akkumulátorárak az elmúlt évtizedben folyamatosan csökkentek.
Gyártási kapacitás és túlkapacitás
A gyártási kapacitás jelentős bővülése az elmúlt években hozzájárult az árcsökkenéshez. A BloombergNEF becslése szerint a 2024-ben üzembe helyezett 3,1 terawattóra gyártókapacitás több mint 2,5-szerese volt a lítium-ion akkumulátorok iránti keresletnek.
Kereslet és árrések
Az akkumulátorok iránti kereslet minden ágazatban nőtt 2024-ben, de az elektromos járművek piaca – a legnagyobb keresleti tényező – lassabban bővült, mint korábban. Az akkumulátorcellák árcsökkenése nagyobb volt, mint az akkumulátorfémeké, ami az akkumulátorgyártók árrésének szűkülését jelzi. Ez különösen a kisebb gyártókat érinti.
Árparitás Kínában
Kínában a teljesen elektromos személygépkocsik akkumulátorárai 100 dollár/kWh alá csökkentek. Ez jelentős mérföldkő, mivel a 100 dollár/kWh-s árat gyakran árparitás referenciaértékként említik. Kínában az akkumulátoros elektromos járművek átlagos tranzakciós ára már alacsonyabb, mint a belső égésű motoros járműveké. 2024 novemberében a tisztán elektromos és plug-in hibrid járművek a kínai személygépkocsi-értékesítés 52%-át tették ki.
Regionális különbségek
Regionálisan Kína rendelkezik a legalacsonyabb akkumulátorcsomag-árakkal (94 dollár/kWh). Az Egyesült Államokban és Európában az árak 31%, illetve 48%-kal magasabbak voltak, ami a piaci fejlettségbeli különbségekre, a magasabb termelési költségekre és az alacsonyabb gyártási mennyiségekre utal. Az akkumulátorok méretének növekedése (évente kb. 10%) szintén nehezíti az árparitás elérését.
Jövőbeli kilátások
A Goldman Sachs előrejelzése szerint az akkumulátorárak további csökkenésére számíthatunk. A 2026-ra várt átlagos ár 82 dollár/kWh lehet. A gyors árcsökkenés olyan piacokon, mint az Egyesült Államok, 2026-ban elérheti a teljes birtoklási költség paritását, feltéve, hogy az olajárak magasak maradnak. Ennek következtében az elektromos autók iránti kereslet növekedésére számítanak.
Elemzés
A cikkben szereplő adatok többnyire a BloombergNEF és a Goldman Sachs elemzésein alapulnak. A BloombergNEF adatai a globális akkumulátorpiacra vonatkozóak, és a regionális különbségeket is figyelembe veszik. A Goldman Sachs előrejelzései szubjektív szakértői véleményeknek számítanak, amelyek nem garantálják a jövőbeli eseményeket. Az állítások hitelességének ellenőrzése a megadott forrásokra támaszkodik.
Következtetésként elmondható, hogy az akkumulátorárak folyamatos csökkenése az elektromos járművek elterjedésének gyorsulását segítheti elő, bár a regionális különbségek továbbra is fennállnak. Ez a trend globálisan érezhető hatással lehet az autóiparra és az energia szektorra.
A magyar közéletre gyakorolt hatás elsősorban az autóipar hazai szereplőire és a kapcsolódó iparágakra lesz érzékelhető. A hazai elektromos járművek iránti kereslet várhatóan növekedni fog, ami a hazai gyártók és importőrök piaci helyzetét befolyásolhatja. Az akkumulátortechnológia fejlődése pedig újabb befektetéseket és innovációt indukálhat a magyar gazdaságban.
(Forrás: portfolio.hu)
(Kép: Pexels.com)