Kultúra
Cimbalomünnep a Fonóban: Hangszerbemutató és Koncertek
OkosHír: A Fonó Budai Zeneház cimbalomünnepet rendez, melyen koncertek és táncház is szerepelnek. Az eseményen Lisztes Jenő cimbalomművész is közreműködik. A koncert előtt tanítványok lépnek fel, majd a Fitos Dezső Társulat tagjaival táncház zárja az estét, vajdaszentiványi népzenével.
A cimbalom 2016-ban hungarikum lett. A hangszer eredetéről eltérőek a vélemények, egyes kutatók szerint Kínából, mások szerint Perzsiából származik. A XVI. században érkezett Európába, eredetileg nyakba akasztható hangszerként. A XIX. század közepén Schunda Vencel József hangszergyáros átalakította a hangszert, melynek eredményeként a hangterjedelme bővült, pedált és hangfogót kapott.
A megreformált cimbalom 1873-ban a bécsi világkiállításon mutatkozott be. A XIX. század végén Bohák Lajos továbbfejlesztette a cimbalmot.
A cimbalom megtalálható az égei-tengeri szigetvilágtól Csehországig, Romániától Bulgáriáig. A Cimbalom-világszövetség segítséget nyújt a zenészeknek a hangszer felkutatásában. A klasszikus zenében, a népzenében és a dzsesszben is használják.
A zenészeknek a kölcsönzött hangszerrel össze kell szokniuk, ami általában a behangolás idejét veszi igénybe. A cimbalom behangolása körülbelül másfél órát tart, mivel több mint százharminc húrja van.
A Cimbaliband az oszakai világkiállításon képviseli Magyarországot, ahol négy koncertet adnak. A koncerteken autentikus magyar népzenét és saját szerzeményeket adnak elő. A zenekar célja, hogy a közönség megismerje az autentikus folklórt, és megértse a Cimbaliband sajátos zenei stílusát.
A Cimbaliband jövőre lesz húszéves. A zenekar a magyar és a balkáni népek zenéjéből merít ihletet. A zenekar tagjai jelenleg arról beszélgetnek, hogy új lemezt készítsenek-e, vagy inkább a meglévő kétszáz dalt játsszák a koncerteken.
A zenekar jelenleg a Góré című albumot mutatja be egy Kárpát-medencei turné keretén belül. Herczku Ágival közös estjükre készülnek, vendégzenészekkel, Pribojszki Mátyással és Berkó Domonkossal. Emellett készülnek a japán turnéra, a Kaláka Fesztiválra és a Művészetek Völgyébe, valamint egy szlovéniai turnéra.
Az aktív zenélés mellett a zenész közel harminc éve tanít zeneiskolában. A Cimbalomünnepen tanítványai is fellépnek. A népzenei cimbalom tanszakra mindig vannak jelentkezők, akik közül néhányan a Zeneakadémián folytatják tanulmányaikat.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Nyelvi eszközök: Az eredeti cikk kérdezz-felelek formátumban íródott, ami közvetlenebb hangvételt eredményez. A kérdések gyakran sugalmaznak bizonyos válaszokat, ezzel befolyásolva az olvasót. Például a címben szereplő kérdés („jó bornak is kell a cégér?”) retorikai, és a cimbalom népszerűsítésének szükségességét sugallja.
- Feltételezések: A cikk feltételezi, hogy a cimbalom hungarikummá nyilvánítása automatikusan nagyobb figyelmet érdemel, ami egy szubjektív értékítélet. Továbbá, a hangszer „virtuozitásának” említése dicsérő felhangot ad, ami nem feltétlenül objektív tény.
- Állítások valóságtartalma: A cikkben szereplő állítások (pl. a cimbalom eredete, Schunda Vencel József reformjai) valóságtartalmát nehéz ellenőrizni a megadott források nélkül. Azonban a cimbalom hungarikum státusza és a Cimbaliband tevékenysége ellenőrizhető tények.
- Konklúzió: A cikkből arra lehet következtetni, hogy a cimbalom egy sokoldalú, népszerű hangszer, melynek ismertségét a Cimbaliband és más művészek igyekeznek növelni.
- Hatás a magyar közéletre: Az eseménynek potenciális hatása lehet a magyar zenei életre és a népzene népszerűsítésére. A hungarikumok népszerűsítése hozzájárulhat a magyar kultúra megőrzéséhez és terjesztéséhez.
Kép: Fonó Budai Zeneház / Facebook
Kultúra
MI által generált zenei albumok terjednek a streaming platformokon
OkosHír: A Spotify-hoz és a YouTube-hoz hasonló streaming szolgáltatásokban mesterséges intelligencia (MI) segítségével készült zenei albumok jelennek meg. Az Origo a spanyol El Pais lap cikkére hivatkozva azt írja, hogy ezek a zenék szöveges leírás alapján készülnek, MI-alapú szolgáltatásokkal, amelyek feltételezhetően jogvédett zeneszámok felhasználásával lettek betanítva.
A Szerzők és Zeneszerzők Társaságainak Nemzetközi Szövetsége (CISAC) becslése szerint a MI-vel generált zeneszámok és albumok 2023-ban körülbelül 100 millió dollár bevételt generálhattak. A CISAC előrejelzése szerint ez az összeg 2028-ra elérheti a 4 milliárd dollárt, ami a streaming szolgáltatások bevételeinek 20%-át jelentheti.
Jelenleg nem minden streaming szolgáltatásban kötelező feltüntetni, ha egy tartalom MI-vel generált. Egyes MI-t használó zenekészítők állítólag hamis zenekarokat, tagokat és zenekartörténeteket hoznak létre a generált zenékhez.
Példaként említik a Concubanas zenekar állítólag 1973-ban kiadott „Rumba Congo” albumát, amely több mint 1,4 millió lejátszást ért el. Az album leírása feltehetően kitaláció, és a zenét nem valódi zenészek játsszák.
Jelenleg nem tudni, hogy lesz-e bármilyen kezdeményezés a zenészek és az iparág védelmére. Az Origo cikke szerint a streaming cégek bevételei a reklámokból és előfizetésekből származnak, függetlenül attól, hogy a közönség mit hallgat.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Az eredeti cikk több helyen is feltételezéseket fogalmaz meg tényként, például a betanított MI modellek jogtisztaságával kapcsolatban.
- A cikk hangvétele negatív felhangot sugall a MI által generált zenékkel szemben, anélkül, hogy bemutatná az iparág esetleges pozitív aspektusait vagy a technológia fejlődésének potenciális előnyeit.
- A cikk konklúziója, miszerint a streaming cégeket nem érdekli, mit hallgat a közönség, leegyszerűsítő és nem feltétlenül tükrözi a valóságot, mivel a platformoknak érdekükben állhat a minőségi tartalom biztosítása a felhasználói elégedettség érdekében.
- A jelenség elterjedése kérdéseket vet fel a szerzői jogok, a zenei alkotások eredetisége és a zenészek megélhetése szempontjából.
- Az esemény hatással lehet a zeneipar jövőjére, a szerzői jogi szabályozásra és a hallgatók zenei fogyasztási szokásaira.
Kultúra
Az Örkény Színház interaktív Anyegin előadást mutat be
OkosHír: Az Örkény Színház stúdiószínházában a nézők a ruhatárban különböző színű karszalagok közül választhatnak. A karszalag színe határozza meg, hogy melyik csoportba tartoznak, és melyik munkatárs vezeti őket az előadás során.
Az előadás több helyszínen zajlik. A DJ tájékoztatja a közönséget, hogy a helyszínek kiválasztása a karszalag színétől függ.
Egy „kék” csoport az alagsorba vonul, ahol Patkós Márton narrátorként mutatja be a történetet. A helyszín egy átalakított üzemi terület, ahol a legszükségesebb kellékek jelzik a színpadi funkciót. Patkós chipsszel és sörrel kínálja a közönséget, és bevon egy önkéntest Lenszkij szerepére.
A „kék” csoport ezután a földszintre, majd az utcára megy, a Madách tér felé, és végül a színház melletti lakóház emeletén találja magát. A második jelenet helyszíne az Örkény Színház gazdasági osztálya, egy irodahelyiség, ahol Erdős Lili narrátorként és Tatjánaként szerepel. Tatjána levelének egy részletét a mosdóban adja elő, míg Ficza István Anyeginként kosarazza ki őt.
A következő jelenet egy másik irodahelyiségben játszódik, évekkel később. Erdős Lili házas Tatjanaként ül az íróasztal mögött. Ujvári Bors Anyeginként lép be a szobába, hogy szerelmet valljon, de Tatjána visszautasítja őt.
A csoportok a zárójelenetre térnek vissza a stúdiószínpadra. A hat színész a DJ zenéjére a közönséghez lép, és beszél nekik az érzéseikről és szándékaikról.
Dohy Balázs rendezése több helyszínen, csoportokra osztva mutatja be a történetet. A teljes kép a különböző variációk megtekintésével áll össze. A színészek más-más szerepekben lépnek fel a közönség előtt.
A színház nem színpadi tereiben szerzett benyomások is részei az előadásnak, például a gazdasági osztályon látható iratgyűjtők vagy egy hajléktalan látványa az utcán.
A bemutatón Galgóczy Árpádné köszönetet mondott az alkotóknak, amiért az előadás során férje műfordítását használták.
A nézők a szűk terekben az előadás részesévé válnak, és megtapasztalhatják, hogy őszintén megnyilatkozni nem egyszerű.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Az eredeti cikk helyenként érzelmileg túlfűtött nyelvezetet használt, például a szereplők jellemzésénél („kissé életunt”, „diáklányos törékenységével és bájával”). Ezek a kifejezések szubjektív véleményeket tükröznek, és befolyásolhatják az olvasó benyomásait.
- A cikk feltételezi, hogy a nézőben felmerülő kérdések és az előadás üzenete egyértelműen azonosak („Igyekezetüket figyelve a nézőben felvetődik: mintha azon kívánnának változtatni…”). Ez a feltételezés nem feltétlenül helytálló, mivel a nézők eltérő következtetéseket vonhatnak le.
- A cikkben leírtak valóságtartalma ellenőrizhető az Örkény Színház előadásának megtekintésével. Az előadás koncepciója és a helyszínek használata megfelel a leírásnak.
- A cikk konklúziója, hogy az előadás a klasszikus művek modern interpretációjának lehetőségét vizsgálja, és az interaktivitásra nyitott nézők számára különösen izgalmas lehet.
- Az előadás formabontó jellege és a közönség bevonása vitát válthat ki a színházi élményről és a klasszikus művek adaptációjáról a magyar közéletben.
(Forrás: demokrata.hu)
Kép: Örkény István Színház
-
Közélet2 napja
Magyar Péter: Hazaárulás a hadiipar privatizálása, a Fidesz retteg és dezinformációval támad
-
Belföld2 napja
Letartóztattak egy férfit Orbán Viktor elleni fenyegetések miatt
-
Közélet2 napja
A Duna Médiaszolgáltató visszavonta Aranyosi Péter Karinthy-gyűrűjét
-
Közélet2 napja
Magyar Péter adatbázis-szivárgásról számolt be a Tisza Párttal kapcsolatban
-
Közélet2 napja
Orbán Viktor a Fidesz és a Tisza Párt online tevékenységét hasonlította össze
-
Közélet1 napja
Szentkirályi a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti a Budapest Pride rendezvény kérdését
-
Közélet1 napja
Bírósági döntés: Felfüggesztették a szolidaritási hozzájárulás beszedését Budapesttől
-
Közélet2 napja
Orbán Viktor videót tett közzé Nagy Imre újratemetésének évfordulóján