Hírek
MÁV: Késik a Keleti pályaudvar üvegfödémének javítása
OkosHír: A MÁV 2023 május 1-jén adta át a Keleti pályaudvaron az új utascentrumot, melynek részeként a korábbi betonfödémet üvegre cserélték. Az üvegfödém felső rétege 2024 tavaszán megsérült, ezért a területet a MÁV körbekordonozta a balesetek elkerülése érdekében. 2024. április 22-én a MÁV sajtóosztálya közölte, hogy a repedést kivitelezési hiba okozta, és a javítás mielőbbi megkezdését tervezik. 2025 májusára a javítás még nem kezdődött meg.
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága szerint az igazságügyi szakértői vélemény megállapította, hogy a repedést a rétegrendek vastagságának és anyagának nem megfelelő megválasztása okozta, ami kivitelezői hiba. A kivitelezést végző konzorcium vitatja a szakértői vizsgálat egyes megállapításait, és nem kívánja a hibák jótállási körben történő javítását vagy a szerkezet cseréjét elvégezni. Az ezzel kapcsolatos egyeztetések jelenleg is folynak.
Amennyiben az egyeztetések nem vezetnek eredményre, a MÁV új eljárásban választ ki másik vállalkozót az üvegszerkezet átépítésére a jóteljesítési biztosíték terhére. Ez azt jelenti, hogy a hibajavítás költsége a repedésekért felelős vállalkozót terheli majd.
A VARIABAU Vegyesprofilú Építőipari és Kereskedelmi Kft. és a HUNÉP Építőipari Zrt. (a fővállalkozói konzorcium tagjai) nem adtak érdemi választ arra a kérdésre, hogy a szakértői vélemény mely pontjait vitatják, illetve mi okozta a repedést, ha nem kivitelezői hiba. Azt sem közölték, hogy a javítás mennyi időt venne igénybe és milyen költséggel járna.
A HUNÉP Zrt. vezérigazgatója, Bakos Miklós közölte, hogy még nincs végleges és konszenzusos műszaki megoldás a javításra, az ügyintézés folyamatban van, de a konzorcium elkötelezett a hibajavítás jogfenntartás melletti elvégzésére.
A MÁV nem tudott egyértelmű választ adni arra, hogy meddig lesz lekordonozva a terület. A szerződésben szereplő jótállási idő 2028-ban jár le. A MÁV az utasok megértését kéri a kivitelezői hiba miatt.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Nyelvi eszközök: Az eredeti cikk élénk, szubjektív nyelvezetet használt, például „egy kicsit európaibbnak nézett ki”, ami nem objektív megállapítás. A „nem túl sokáig” kifejezés ironikus felhangot adott a szövegnek.
- Feltételezések: A „kockázat nélkül azt a megállapítást tehetjük, hogy a minél előbb az egyéves időtávon kívül esik” mondat egy következtetésként tálalt feltételezés, ami a MÁV korábbi ígéretének teljesítésére vonatkozik.
- Állítások valóságtartalma: A cikkben szereplő állítások tényeken alapulnak, mint például a felújítás dátuma, a sérülés bekövetkezte és a MÁV válaszai. Ezek az állítások ellenőrizhetőek.
- Konklúzió: A cikkből az a konklúzió vonható le, hogy a Keleti pályaudvar üvegfödémének javítása elhúzódik a kivitelező és a MÁV közötti viták miatt.
- Hatás a magyar közéletre: Az eset rávilágít a közbeszerzések és a kivitelezési munkák során felmerülő problémákra, valamint a felelősség kérdésére a garanciális időszakban. Az ügy késlekedése negatívan érintheti a MÁV és a Keleti pályaudvar megítélését az utasok körében.
Hírek
A VOSZ részt vesz a Gondosóra program népszerűsítésében
OkosHír: Solymár Károly Balázs, az Energiaügyi Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára a Gondosóra programmal kapcsolatos együttműködési megállapodás aláírása előtt tájékoztatást adott. Elmondása szerint a programban jelenleg 750 ezer felhasználó van, ami a 65 év feletti lakosság egyharmadát jelenti. Barabás Tamás, a VOSZ társelnöke közölte, hogy a szövetség részt vesz a Gondosóra program népszerűsítésében. A VOSZ irodahálózatában tanácsadók fogják ajánlani a programot, és segítséget nyújtanak a logisztikai folyamatokban is.
Juhász Roland, a Gondosóra program felügyeletéért és megvalósításáért felelős Kormányzati Szolgáltató Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a VOSZ-szal kötött megállapodás a 40. ilyen jellegű együttműködés.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk több ponton is érzelmi hatást próbált elérni. Például, Solymár Károly Balázs állítását, miszerint a Gondosóra program nemzetközi szinten is egyedülálló, nem támasztja alá semmilyen bizonyíték. A cikk emellett a „nagy öröm” kifejezéssel érzelmi töltetet ad Juhász Roland nyilatkozatának. Az eredeti cikk konklúziója, hogy a Gondosóra program népszerűsítése széles körű támogatást élvez, ami a VOSZ bevonásával tovább erősödhet. Ez az esemény potenciálisan növelheti a Gondosóra program ismertségét és elérését a célcsoportban.
Hírek
Oroszország és Malajzia a kétoldalú kapcsolatok fejlesztéséről tárgyalt
OkosHír: Vlagyimir Putyin orosz elnök és Anwar Ibrahim malajziai miniszterelnök tárgyalásokat folytattak a kétoldalú kapcsolatok fejlesztéséről. Putyin emlékeztetett arra, hogy Oroszország tavalyi BRICS-elnöksége alatt Malajziát is meghívták a partnerállami státuszba. A BRICS-csoport tagjai jelenleg: Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika. A megbeszéléseken szó esett az ázsiai-csendes-óceáni térség békés és fenntartható fejlődésének elősegítéséről is. Anwar Ibrahim meghívta Putyint a Délkelet-ázsiai Államok Szövetségének (ASEAN) októberi csúcstalálkozójára, melynek soros elnöke Malajzia.
A felek kifejezték érdekeltségüket a kétoldalú kapcsolatok fejlesztésében. Moszkva és Kuala Lumpur terveket vázolt fel az együttműködés megerősítésére, beleértve a gázipart és az atomenergetikát. Orosz gyártók érdekeltek a malajziai hús- és tejtermékexport növelésében, és tárgyalások folynak a közvetlen légi összeköttetés megnyitásáról.
Anwar Ibrahim a Mihail Misusztyin orosz kormányfővel folytatott megbeszélésén megerősítette, hogy Malajzia szándékában áll erősíteni kapcsolatait Oroszországgal, és reményét fejezte ki, hogy a felek képesek lesznek megoldást találni a szankciók okozta akadályokra az együttműködés bővítésében.
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter szerint a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) tanácsának bejelentése, amely Oroszországot nevezte meg a maláj Boeing utasszállító 2014-es lelövése felelősének, időzítve volt Anwar Ibrahim moszkvai látogatása elé. Lavrov szerint Malajzia tisztában van azzal, hogy a vizsgálatot végzők nem tisztességesen jártak el.
Az orosz külügyminisztérium közleményben fejezte ki, hogy az ICAO tanácsa nem független, és kifogásolta, hogy a szervezet figyelmen kívül hagyta egy ukrán Buk légvédelmi rakétarendszer jelenlétét a Malaysia Airlines MH-17-es járat katasztrófájának helyszínén. A minisztérium szerint a tanács figyelmen kívül hagyta az ENSZ Nemzetközi Bíróságának 2024. január 31-i döntését is, amely elutasította Kijev követelését, hogy Moszkvát tegyék felelőssé az MH17 járat lezuhanásáért.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk több ponton is elfogult módon közvetíthette az információkat. Például Lavrov kijelentésének bemutatása, miszerint az ICAO bejelentése „szándékosan” volt időzítve, egy feltételezés, amelyet tényként kezelt. Emellett a „kollektív Nyugat” és „szatellitállamai” kifejezések használata az orosz külügyminisztérium álláspontjának közvetítésekor negatív konnotációt hordoz, és nem objektív megközelítés. Az eredeti cikk konklúziója az, hogy Malajzia és Oroszország a nemzetközi kritikák ellenére is erősíteni kívánja kapcsolatait. Az esemény hatása a magyar közéletre közvetlenül nem releváns.
-
Bulvár3 napja
Győzike a Nélküledet énekelte a Nagy Duettben
-
Közélet2 napja
Kovalcsik Ildikó (Lilu) az idei Budapest Pride megnyitóján szerepet vállal
-
Közélet2 napja
Kövér László reagált Orbán Viktor Simion-nyilatkozatára
-
Közélet1 napja
A Szuverenitásvédelmi Hivatal jelentése szerint több médium is külföldi támogatást kapott
-
Külföld3 napja
Afganisztánban felfüggesztették a sakkot vallási megfontolások miatt
-
Közélet2 napja
Balásy Gyula cégei több mint négymilliárd forint értékben kaptak megbízásokat a honvédségtől
-
Közélet2 napja
Orbán Viktor értékelte az EU helyzetét és az orosz-ukrán háborút
-
Hírek1 napja
Polt Péter alkotmánybírói jelölése és bizottsági meghallgatása