Belföld
Jubileumi jutalom és a státusztörvény: egy tanár esetének ismertetése
Egy kaposvári iskolában tanító pedagógus, Gábor (a név megváltoztatásra került a cikkben) esete illusztrálja a 2024 januárjában hatályba lépett státusztörvény jubileumi jutalomra vonatkozó rendelkezéseinek következményeit. Gábor 30 éves szolgálati jubileumát megelőzően 2019-ben megkapta a 25 éves jubileumi jutalmát. A korábbi szabályozás szerint 2024-ben járt volna a 30 éves szolgálati időhöz kapcsolódó jutalom, azonban az új szabályozás miatt nem kapta meg.
A státusztörvény és a szolgálati idő számítása
A státusztörvény módosította a szolgálati idő számításának módját. A korábbi szabályozás nem számította bele a szolgálati időbe az alapítványi vagy egyházi iskolákban eltöltött időszakokat. Az új szabályozás viszont figyelembe veszi ezeket az időszakokat is. Gábor esetében ez azt jelentette, hogy a szolgálati ideje hirtelen 35 évre nőtt, „átugorva” a 30 éves jubileumi határt.
A jutalom elmaradása és a kapcsolódó jogszabályok
A jubileumi jutalom kifizetésének feltételei a hatályos jogszabályok szerint kerülnek elbírálásra. A tankerület és az államtitkárság álláspontja szerint Gábor nem jogosult a 30 éves jubileumi jutalomra, mivel a jogosultságot az aktuális jogszabályok szerint kell meghatározni. Gábor a Púétv. 160. § (8) bekezdésében foglalt átmeneti szabályra hivatkozva keresett jogorvoslatot, ami szerint a jutalom csak 2024. január 1. után szerzett jogosultság esetén jár. A jogszabály értelmezése több pedagógus számára okozott nehézségeket.
A Klebelsberg Központ jogi iránymutatását kérték a Tankerületi Központtól, ami megerősítette, hogy az új számítási módszer miatt előfordulhat, hogy a pedagógusok „átugranak” egy jubileumi fokozatot. Az államtitkárság nem tervez változtatni a jutalmazási rendszeren.
Gábor véleménye és a továbbiak
Gábor a történteket igazságtalannak tartja, és kiemeli, hogy az új szabályozás következményei eltérőek lehetnek a pedagógusok között. A következő jubileumi jutalomra 2029-ben, a 40 éves szolgálati idő elérésekor lesz jogosult. (Megjegyzés: Gábor véleménye szubjektív értékelésnek minősül.)
Elemzés
A cikkben leírt állítások a rendelkezésre álló információk alapján tényszerűnek tűnnek. A státusztörvény valóban módosította a szolgálati idő számításának módját, és ez több pedagógus számára is problémát okozott. A konklúzió az, hogy a jogszabály értelmezése és alkalmazása egyértelmű nehézségeket okozhat. A jogszabály átmeneti szabályainak pontosabb megfogalmazása, vagy a jövőbeni hasonló esetek elkerülése érdekében további tisztázásra van szükség. A magyar közéletre gyakorolt hatás elsősorban a pedagógusok elégedettségét és a munkaerő-megtartást érintheti.
(Forrás: telex.hu)
(Kép: pexels.com)