Kultúra
Charles Dumont, Edith Piaf legendás barátja, elhunyt
A francia sanzon egyik legendás zeneszerzője, Charles Dumont 95 évesen hunyt el. Dumont neve talán nem sokaknak cseng ismerősen, ám az általa szerzett „Non, je ne regrette rien” című dal Edith Piaf utolsó nagy slágere volt, amely világhírűvé tette a művésznőt.
Dumont trombitásnak készült, ám egy elrontott mandulaműtét miatt kénytelen volt feladni ezt az álmát. Azonban nem adta fel a zenét, egy orgonista ismerőse hatására átállt a zongorára, majd egy év alatt rájött, hogy a zeneszerzés az igazi hivatása. Pályafutása két kiemelkedő találkozással is jellemezhető volt: először Michel Vaucaire szövegíróval ismerkedett meg, akinek éppen egy zeneszerzőre volt szüksége. Két alkotó közös munkájuk gyümölcse a „Non, je ne trouverai rien” (Nem, nem fogok semmit találni) című dal volt, amelyet a népszerű énekesnőnek, Rosalie Dubois-nak szántak. Vaucaire azonban úgy gondolta, hogy a dalt jobb lenne Edith Piafnak ajánlani, aki akkoriban visszavonultan élt. A szöveget átírták, és a dal címe „Non, je ne regrette rien” lett, vagyis „Nem, nem bánom semmit sem”.
A dalt azonban nem volt könnyű a legendás énekesnőnek eljuttatni, hiszen Piaf hírhedt volt dívás természetéről. A találkozóra háromszor is nemet mondott, mondván, hogy Dumont eddigi munkái nem elég jók neki. Végül a két zeneszerző egy kis trükkel, a házvezetőnő segítségével tudta meglepni a sztárt a lakásán. A találkozó kezdetben nem volt túl barátságos, Piaf dühösen fogadta a két alkotót. Ám, miután a zeneszerző eljátszotta a dalt, Piaf azonnal lelkes lett, és így jósolta Dumont jövőjét: „Ezt a dalt mindenki megismeri a világon. Mindig magával fog maradni és végigkíséri az életét.”
A találkozó után a két művész jó barátságot kötött, Dumont számos dalt írt Piafnak a következő három évben. Az énekesnő 1963-ban hunyt el, Dumont évekig gyászolta. A zeneszerző később filmzenék, tévésorozatok zenéjét komponálta, majd újból elkezdte a dalszerzést, a hetvenes években pedig énekesként is fellépett. Karrierje során számos sikert aratott, a leghíresebb dalát, a „Fal”-t Barbra Streisand népszerűsítette.
Charles Dumont neve talán nem ismert sokaknak, ám az általa komponált dalok sok millió ember életét színesítik, és a jövőben is a francia sanzon egyik örökzöld klasszikusaként fognak csengeni.
(A kép forrása: Pexels.com)
Kultúra
Erdő Péter a húsvéti misén a földi élet értelmezéséről beszélt
OkosHír: Erdő Péter bíboros a húsvéti misén a hívekhez szólva kijelentette, hogy a húsvét üzenete az élet átértelmezésére hívja fel a figyelmet, hangsúlyozva az örökkévalóság szempontjainak figyelembevételét a mindennapi életben.
A bíboros szerint a szeretet gyakorlása a földi életben értékesebb, mint a javak és pozíciók szerzése, ha az a lélek rovására történik.
Erdő Péter a húsvétot az öröm ünnepének nevezte, amely szerinte eloszlatja a gyász és szomorúság sötétségét.
A nagypénteki események kapcsán a bíboros megemlítette, hogy Jézus halálával a tanítványok reményei látszólag elvesztek, de a húsvét vasárnapi feltámadás híre és a személyes találkozások a feltámadt Krisztussal megerősítették a tanítványok hitét.
Kiemelte, hogy Krisztus feltámadása a halálból való menekülés lehetőségét is megnyitotta. Jézust a jó pásztorhoz hasonlította, aki elsőként támadt fel a halálból, és aki szerinte átvezeti az embereket a halál völgyén az örök életre.
A bíboros a mise keretében felnőtteket keresztelt meg és bérmált meg, a jelenlévő hívek pedig megújították keresztségi fogadalmaikat.
A szertartás a bazilika körüli körmenettel zárult, amelyet Erdő Péter vezetett.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk érzelmi töltéssel közvetíti az eseményeket, vallási szempontból közelítve meg a témát. A cikkben feltételezések jelennek meg a tanítványok érzéseivel kapcsolatban. A cikk konklúziója, hogy húsvét a remény és az öröm üzenetét hordozza. Az esemény hatása a hívők vallási meggyőződésének megerősítése lehet.
Kultúra
Márai Sándor életműve és emlékezete
OkosHír: Márai Sándor közel hét évtizedes írói pályafutása alatt több mint 60 könyvet publikált. Első verseskötete 18 éves korában jelent meg, melyet Kosztolányi Dezső a Pesti Naplóban méltatott. Műveit mintegy harmincöt nyelvre fordították le, és világszerte ismerik. Márai az irodalmi műfajok különböző területein alkotott, de a próza állt hozzá a legközelebb. Műveinek jelentős része önéletrajzi jellegű. A róla szóló irodalmi munkák gyakran európai polgárként említik, bár ő maga nem kedvelte a címkézést. Ugyanakkor elismerte, hogy önéletrajzi műveiben a polgárságnak állít emléket, melyet kritikával illetett, de nosztalgiával is viseltetett iránta.
Márai a kultúrát tartotta a magyar nemzet megmentőjének a világégés idején, de a polgárságot, mint társadalmi réteget, erejét vesztettnek látta. Katolikus neveltetésben részesült, de a kereszténység számára nem feltétlenül a vallásosságot jelentette, hanem a lélek műveltségét, az erkölcsi tartást és a helytállást. Egy idézet szerint: „A legnagyobb titok, az ember vágya Isten után, nem más, mint a lélek vágya a Minőség, a Tökéletesség érintésére”.
A háborút az emberiség történetének legnagyobb szerencsétlenségének tartotta, különösen az emberi lélek és műveltség terén végzett pusztításai miatt.
Márai Kassán született. Az 1920-as években Európában utazott. 1928 és 1948 között Budapesten vált ismert íróvá. Saját meghatározása szerint magyarnak és európainak vallotta magát. Az európaiság számára életmódot, magatartásmintát és műveltségeszményt jelentett.
A Füves könyvben így vallott magyarságáról: „A haza nemcsak föld és hegy, halott hősök, anyanyelv, őseink csontjai a temetőben, kenyér és táj, nem. A haza te vagy, szőröstül-bőröstül, testi és lelki mivoltodban; ő szült, ő temet el, őt éled és fejezed ki, mind a nyomorult, nagyszerű, lángoló és unalmas pillanatokban, melyek összessége életed alkotja… Nem fontos, »szereted-e« vagy sem? Egyek vagytok.”
Kassa és az anyanyelv jelentették számára a legfőbb életben tartó erőt. Bár több nyelven is beszélt, íróként az anyanyelv légkörében tudott csak alkotni.
Márai nem vállalt jelentősebb közéleti szerepet, az írásnak élt. Egyesek sztoikus magatartását kritizálták, elefántcsonttoronyba való meneküléssel vádolták. Naplójában említette, hogy a fasiszták túlzottan baloldalinak, a kommunisták pedig jobboldalinak tartották. Ő a műveltség erejében hitt, és nem csatlakozott semmilyen ideológiai irányzathoz. A Kassai őrjárat című művében feltette a kérdést, hogy az író felvállalhatja-e az emberiség ügyét a társadalomból kivonulva. Ugyanakkor tisztában volt azzal, hogy az írót a politikai élet színterére kényszeríti a kötelesség, hiszen minden korban választ várnak tőle a társadalmi kérdésekben.
Egy 1940-es évekből származó idézet szerint: „1792-től napjainkig harminchét békés esztendőt ismert az ember, száztizenhat háborús esztendővel szemben. Mindezt tudni, és mégsem adni fel, ez az írói szerep legmélyebb értelme”.
Márai igyekezett bölcs belátással, józansággal és intellektuális fegyelemmel türelmet és közönyt kialakítani a külvilággal szemben, uralkodni az indulatain és ragaszkodni elveihez.
1943-tól kezdve naplójegyzeteket írt, melyek számára lelki menedéket jelentettek. A háború éveiben már foglalkoztatta az emigráció gondolata.
1945 után megrendült az európai humanizmusba vetett hite. 1946-ban Nyugat-Európában tett utazást, de a kontinens csalódást okozott számára. Naplójában azt írta, hogy Európa nem volt már olyan, mint a háború előtt, a műveltség romokban hevert, és az értelem meghátrált az ösztönök előtt.
Hazatérve kritikusan szemlélte a kommunizmus előretörését. A Föld, föld!… című könyvében megjelent az a véleménye, hogy „az oroszok nem hozhatják el Magyarországra azt a szabadságot, amellyel maguk sem rendelkeznek…”.
A légkör elviselhetetlenné vált számára, de nem tudta hátrahagyni a kultúrát és az anyanyelvet. Végül 1948-ban feleségével és fogadott fiával elhagyta az országot. Svájcban, Olaszországban, majd az USA-ban élt. Magyarországra soha nem tért vissza, de a kontinensre többször is ellátogatott.
1956-ban a magyar forradalom hírére Ausztriába utazott, de a felkelés leverése után feladta a hazatérés reményét. A forradalom bukását a Mennyből az angyal című versében siratta el.
Az emigrációban is magyarul írt. A hazától távol, olvasóközönség nélkül is gyötörte a magyar kultúrából való kiszakadás gondolata, valamint a környezetének elamerikanizálódása.
Magánya és elszigeteltsége fokozódott. A 80-as években elveszítette feleségét, testvéreit és fogadott fiát. 1989-ben, saját kezével vetett véget életének.
Születésének 125. évfordulóján, április 11-én vette kezdetét a Márai-emlékév, melynek keretében a krisztinavárosi Márai Sándor Művelődési Ház egész éven át tartó kulturális eseményeket kínál. A tervek között szerepel egy állandó Márai-kiállítás megnyitása is a Virág Benedek Házban.
Márai hazai példaképei között volt Babits, Móricz, Karinthy Frigyes és Füst Milán. Kosztolányit szomszédjaként és vendégeként tartotta számon, mentorának pedig Krúdyt tekintette.
Legtermékenyebb írói korszaka a 30-as és 40-es évek elejére tehető. 1928-ban költözött feleségével a krisztinavárosi Mikó utcába. Ezt az időszakot „a jól menő íróság” korszakaként emlegette. Visszaemlékezései szerint napjai nagypolgári művészéletet élve teltek, melyek társasági eseményekkel és utazásokkal voltak tarkítva.
Élete első felében élményekkel teli aktív mindennapokat élt, de 1948 után ez a lendületes művészlét megtört.
A háború alatt a Mikó utcai lakása bombatalálat következtében szinte teljesen megsemmisült. 1945 után szinte a nulláról kezdte újra az életét, de a remények hamar szertefoszlottak. Alig publikált, műveit cenzúrázták. Úgy érezte, hogy a publikáláshoz állást kellene foglalnia a kommunizmus mellett, de ez ellen tiltakozott. Hű akart maradni elveihez, a magyar kultúrához és nyelvhez, ezért hagyta el szülőföldjét. Évekig tartó kalandozás után végül Amerikát választotta, de nem találta meg a helyét.
Az emigrációban kevesebbet publikált, mint Magyarországon. Úgy döntött, hogy amíg a Vörös Hadsereg katonái nem távoznak az országból, és amíg nem tartanak szabad parlamenti választásokat, nem jelenhetnek meg művei Magyarországon. Ehhez az elvhez élete végéig tartotta magát.
A rendszerváltást megelőző időszak, melynek során elhallgatásra ítélték, hatással van a hazai megítélésére. A Márai Sándor Művelődési Házban küldetésüknek érzik, hogy tekintélyét és népszerűségét tovább erősítsék a fiatalok körében, és újra felfedezzék drámáit és versciklusait is.
Ősszel nyílik a Márai-hagyatékot őrző Petőfi Irodalmi Múzeum, valamin a kultúráért és innovációért felelős miniszter támogatásával létrehozott állandó Márai-kiállítás, amely a magyar közönség előtt eddig ismeretlen kincseket tár a látogatók elé a Virág Benedek Házban. Az érdeklődők megtekinthetik kassai szülőházának bútorait, Mikó utcai íróasztalát, fényképeket, dokumentumokat, főként az író krisztinavárosi életére koncentrálva. A múzeumban berendezett korhű hangulatú kávéházban pedig a naplójegyzeteit író Márai Sándor alakját is felidézhetjük.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
- Nyelvi eszközök: Az eredeti cikk számos érzelmileg telített kifejezést és szubjektív értékelést tartalmazott, például „pezsgő irodalmi élet”, „színes egyéniség”, „jól menő íróság”, „bohém karakter”, „ellehetetlenítik”. Ezek a kifejezések befolyásolhatják az olvasó véleményét.
- Feltételezések: A cikk több helyen következtetésként tálalt feltételezéseket, például Márai magányra való hajlamának okait, vagy a rendszerváltás előtti elhallgatás hatását a mai megítélésére. Ezek az állítások nem feltétlenül bizonyított tények.
- Állítások valóságtartalma: A cikkben szereplő tények, mint például a publikált könyvek száma, az emigráció időpontja, vagy a kiállítás megnyitása valószínűleg megfelelnek a valóságnak, de a szubjektív értékelések és következtetések vitathatók.
- Konklúzió: A cikkből az a konklúzió vonható le, hogy Márai Sándor egy ellentmondásos személyiség volt, aki sikeres írói pályát futott be, majd emigrációba kényszerült, és élete végén magányosan halt meg. A cikk hangsúlyozza a Márai életművének fontosságát és a róla való emlékezés szükségességét.
- Hatás a magyar közéletre: Az esemény, vagyis a Márai-emlékév és a kiállítás megnyitása hozzájárulhat Márai Sándor életművének népszerűsítéséhez és a róla való diskurzus élénkítéséhez a magyar közéletben.
(Forrás: demokrata.hu)
Kép: Demokrata
-
Hírek3 napja
Orbán Viktor és Hont András vitája az ÖT YouTube-csatornán
-
Hírek3 napja
Apáti Bence cégei hirdetéseket vásároltak Kollár Kinga EP-beszédének témájában
-
Hírek2 napja
Semjén Zsolt és Pintér Sándor törvényjavaslatot nyújtott be a tb-kiskönyv megszüntetéséről
-
Hírek23 órája
Hadházy Ákos a debreceni Nemzeti Oltóanyaggyárat látogatta meg
-
Hírek3 napja
Gulyás Gergely nyilatkozata az Elf Bar használatáról
-
Hírek15 órája
Felborult egy csónak Halásztelek magasságában
-
Hírek2 napja
A rendőrség megtiltotta Hadházy Ákos Erzsébet hídra tervezett tüntetését
-
Hírek22 órája
Budapest költségvetése 31 milliárd forintos hiányt mutat húsvétkor