Gazdaság
Az EU vámot vetett ki a Kínából importált elektromos autókra
OkosHír: Az Európai Unió és Kína autóipari kereskedelme az utóbbi években változásokon ment keresztül. Korábban az EU-nak volt jelentős kereskedelmi többlete, azonban Kína növelte exportját, különösen az elektromos autók (BEV) terén.
- 2023-ban az EU-ba irányuló kínai elektromos autó import mennyisége és értéke meghaladta az EU Kínába irányuló BEV exportját.
- 2024 szeptemberére az EU nagyobb értékben importált autókat Kínából, mint amennyit oda exportált.
- A Kínában gyártott autók piaci részesedése az EU elektromos autó eladásaiban az elmúlt három évben 3%-ról 20% fölé nőtt.
Az EU 2024 októberében kiegyenlítő vámokat vezetett be a Kínából importált elektromos járművekre. A vámok mértéke gyártónként eltérő, elérheti a 35,3%-ot is, amihez hozzáadódik a meglévő 10%-os importvám. A Tesla esetében a vám 7,8%. Az intézkedés célja az európai autóipar védelme és a kínai elektromos járművek árelőnyének csökkentése.
Kína az EU lépését protekcionistának minősítette, és megtorló intézkedéseket helyezett kilátásba, amelyek érinthetik az EU Kínába irányuló exportját, például a nagyméretű motorral rendelkező autókat, a konyakot, a sertéshúst és a tejtermékeket. Németország, mint jelentős kínai exportőr, potenciálisan érintett lehet.
Magyarországon jelentős autóipari gyártókapacitások találhatók (Audi, Suzuki, Mercedes-Benz, és a közeljövőben a BMW új elektromos járműgyára). Az ország célja, hogy elérje az évi egymillió darabos gyártási volument. Miközben Magyarország ellenezte az EU vámjait, kínai befektetéseket vonz, különösen az elektromos járművek és akkumulátorok gyártása terén. A BYD tervezi gyártóbázis létrehozását Magyarországon. Az itt gyártott autók az EU határain belül készülnek, így nem vonatkoznak rájuk az importvámok.
Az Európai Bizottság állítólag vizsgálatot indított a BYD magyarországi gyárának nyújtott potenciális állami támogatások ügyében.
A vámok kivetése ellenére az EU és Kína újra tárgyalásokat kezdett egy esetleges ármegállapodásról. A kínai személygépkocsik importja várhatóan továbbra is növekedni fog az EU-ban, bár lassabb ütemben. A kínai elektromos járműgyártók európai, ezen belül magyarországi termelésének növekedése valószínűsíthető.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk több ponton is érzelmi befolyásolásra törekedett. Például a „Magyarország az autóipar forgatagában” alcím dramatizálja a helyzetet. A cikkben feltételezések is szerepelnek konklúzióként, például amikor azt állítja, hogy Magyarország „hátsó ajtóként” szolgálhat a kínai elektromos járművek vámmentes bejutásához, ami egy nem bizonyított vélemény. A cikk konklúziója, hogy az EU-nak és Kínának egyensúlyt kell teremtenie a verseny és az együttműködés között, ami egy általános megállapítás. Az események hatása a magyar közéletre a kínai beruházásokkal kapcsolatos viták erősödése lehet.
A kép illusztráció.
Gazdaság
Nagy Márton a gazdasági növekedés összetevőiről beszélt
OkosHír: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a 2025-ös év gazdasági teljesítménye eddig vegyes képet mutat. Az első negyedéves GDP a vártnál alacsonyabb volt. A miniszter szerint ennek okai között szerepel a külső kereslet gyengesége, ami negatívan befolyásolja a magyar exportot és a hazai ipart. Ezzel szemben a belső kereslet erős, és a fogyasztás növekszik, ami elvileg felfelé húzza a GDP-t.
Nagy Márton kijelentette, hogy a fogyasztás által vezérelt gazdasági növekedés hosszú távon nem tekinthető fenntarthatónak. A miniszter szerint a gazdaságot nem lehet több éven keresztül a fogyasztásra alapozni, és hosszú távon vissza kell térni a beruházás vezérelte növekedéshez.
A miniszter szerint a kormány gazdaságpolitikájában rövid távú fogyasztásösztönzés és hosszú távú beruházásösztönzés is jelen van.
A fogyasztás kapcsán a munkaerőpiacra fordítanak figyelmet, melyet jelenleg stabilnak ítélnek, teljes foglalkoztatottsággal és béremelkedéssel. A bankszektor hitelezése 2024-ben elérte a csúcspontot, és a hiteldinamikát az idei első negyedévben a munkáshitel tovább növelte.
Nagy Márton szerint a fiskális transzferek élénkítik a fogyasztást. A munkáshitel mellett adócsökkentések (családokhoz, nyugdíjasokhoz érkező transzferek) hatása most fog érvényesülni. Példaként említette a családi adókedvezmény emelését, a gyermeket nevelő anyák szja-mentességét, a nyugdíjasok áfa-visszatérítését, a nyugdíjak inflációs kompenzálását, a gyes-gyed adómentességét, a fegyverpénz kifizetését és a 13. havi nyugdíjat. A miniszter szerint ezek a intézkedések százmilliárdos nagyságrendű pénzkiáramlást jelentenek a gazdaságba.
A fogyasztás kapcsán említette az inflációt. Az élelmiszerinflációt 5 százalék alá kell csökkenteni, ezért van szükség az árréscsökkentésre.
Nagy Márton elmondta, hogy a kormány a Demján Sándor programtól és a 150 gyár programtól azt várja, hogy a beruházási ráta növekedjen, és elérje a 25 százalékos szintet. Ebben a szövetség tagvállalatainak segítségét kérik.
A miniszter szerint a kormány fontosnak tartja a folyamatos párbeszédet, ami erősíti a partnerséget. A minisztérium 2024-ben stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a JVSZ-szel, és magasabb szintre emelte az együttműködést.
A közgyűlés ismét Fábián Ágnest, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatóját választotta a JVSZ elnökének, és döntöttek az új elnökség, felügyelőbizottság, etikai bizottság tagjairól.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk több ponton is érzelmi befolyásolásra törekedett. Például a „fogyasztás mumusa” kifejezés negatív konnotációt használ az inflációval kapcsolatban. A „fiskális transzferek most fogják a fogyasztást igazán élénkíteni” mondat azt sugallja, hogy a kormány intézkedései egyértelműen pozitív hatással lesznek a gazdaságra, anélkül, hogy ezt tényekkel alátámasztaná. Az eredeti cikk feltételezéseket tálal következtetésként, például amikor a miniszter személyes sikerként értékeli a JVSZ-szel kötött megállapodást, anélkül, hogy ennek objektív mérőszámait bemutatná. A cikkben leírtakból arra lehet következtetni, hogy a kormány a fogyasztásösztönzés és a beruházásösztönzés egyensúlyára törekszik, de az intézkedések hatékonysága és hosszú távú következményei még nem tisztázottak.
Gazdaság
A 2026-os költségvetési tervezet nyugdíjakra és közszolgálati bérekre fordított összege
OkosHír: A 2026-os költségvetési tervezetben a nyugellátásokra és nyugdíjszerű ellátásokra 7697,6 milliárd forintot szánnak, ebből 6987,0 milliárd forintot a nyugellátásokra. A 13. havi nyugdíjra és ellátásra 585,8 milliárd forintot különítettek el, ebből 531,7 milliárd forintot a nyugellátásban részesülőknek szánnak. A tervezet szerint azok is megkapják a 13. havi nyugdíjat 13. havi ellátás címén, akiknek az ellátását a nyugdíjakkal azonos módon kell emelni. A tervezet szerint 2026 februárjában körülbelül két és fél millió fő kaphat egy teljes havi nyugdíjjal vagy ellátással azonos összegű többletjuttatást.
A költségvetési tervezet a negyven év jogosultsági idővel rendelkező nők korhatár előtti öregségi nyugdíjának lehetőségére 538,6 milliárd forintot irányoz elő. A tervezetben szerepel továbbá a nyugdíjas munkavállalók jövedelmének szociális hozzájárulási adó- és társadalombiztosítási járulékmentessége is.
A közszolgálatban dolgozók anyagi megbecsülésére a tervezet fedezetet biztosít a már elindult életpályaprogramok és bérintézkedések végrehajtására. A tanárok, óvónők és szakképzésben oktatók bére 2025 januárjától átlagosan 21,2 százalékkal nőtt. A pedagógusok bére elérte a diplomás átlagbér nyolcvan százalékát. A béremelés 2026-ban is folytatódik.
Az egészségügy támogatása 2026-ban 3919 milliárd forintot tesz ki, ami 280 milliárd forinttal több, mint 2025-ben.
Tiszta.AI elemzés: Az eredeti cikk értékelése
Az eredeti cikk több ponton is érzelmi befolyásolásra törekedett. Például a „kormány eddigi értékrendjével, amelynek fontos része a nyugdíjasok támogatása” megfogalmazás sugallja, hogy a kormány kiemelten törődik a nyugdíjasokkal. Hasonlóképpen, a „nők kiemelten megbecsült szerepének elismerése” kifejezés is érzelmi töltettel bír. A cikk emellett sikerként könyveli el a bérek színvonalának emelkedését a nyugellátások szempontjából, ami egy következtetésként tálalt feltételezés, mivel a bérek emelkedése és a nyugdíjak fenntarthatósága közötti közvetlen kapcsolat nem feltétlenül bizonyított.
A cikkben szereplő állítások, mint például a nyugdíjak összegének emelkedése és a 13. havi nyugdíj biztosítása, valósaknak tűnnek, de ezeket független forrásokból érdemes ellenőrizni. A cikk konklúziója, hogy a kormány prioritásként kezeli a nyugdíjasok és a közszolgálatban dolgozók helyzetét, azonban ezt a következtetést a költségvetési tervezet számai és a kormányzati kommunikáció alapján vonja le, ami nem feltétlenül tükrözi a teljes képet.
Az esemény hatása a magyar közéletre az lehet, hogy befolyásolja a közvéleményt a kormány gazdaságpolitikájáról és a társadalmi csoportok támogatására irányuló intézkedéseiről. A nyugdíjasok és a közszolgálatban dolgozók körében pozitív visszhangot válthat ki, míg más társadalmi csoportok vagy politikai szereplők kritikusan értékelhetik a költségvetési prioritásokat.
-
Bulvár3 napja
Győzike a Nélküledet énekelte a Nagy Duettben
-
Közélet3 napja
Kovalcsik Ildikó (Lilu) az idei Budapest Pride megnyitóján szerepet vállal
-
Közélet3 napja
Kövér László reagált Orbán Viktor Simion-nyilatkozatára
-
Közélet1 napja
A Szuverenitásvédelmi Hivatal jelentése szerint több médium is külföldi támogatást kapott
-
Közélet2 napja
Balásy Gyula cégei több mint négymilliárd forint értékben kaptak megbízásokat a honvédségtől
-
Közélet3 napja
Orbán Viktor értékelte az EU helyzetét és az orosz-ukrán háborút
-
Hírek1 napja
Polt Péter alkotmánybírói jelölése és bizottsági meghallgatása
-
Gazdaság2 napja
Az államháztartási hiány elérte az éves cél 70,9 százalékát április végére